Dela sidan:

Igår publicerade Breakit en artikel som avslöjar hur Googles nya annonspolicy kan komma att påverka de svenska medierna ekonomiskt. Bland annat handlar det om uteblivna intäkter från det digitala annonssystemet DoubleClick. Det skulle innebära att flera mediehus riskerar att förlora mångmiljonbelopp på uteblivna annonser. 

Nu hävdar dock flera aktörer inom mediebranschen att det finns en del frågetecken kring Googles krav och hur deras nya annonspolicy ska tolkas. 

– Vi har en dialog med Google men det finns fortfarande en del frågetecken kring Googles krav. Det blir inte lättare av att många teknikleverantörer gör olika tolkningar av GDPR, säger Robin Govik, utvecklingschef på Mittmedia, till Resumé. 

Robin Govik anser att det inte är så lätt för Google att förhålla sig till GDPR och att det inte kommer bli lättare när GDPR tas i bruk 25 maj. 

– Vi får nog ge oss till tåls ett bra tag tills myndigheter och domstolar har tolkat lagen. Det är först då praxis kan etableras.

Samtidigt tror han inte att det kommer påverka Mittmedia märkvärdigt eftersom de har egenutvecklade plattformar, med en agil utvecklingsorganisation som gör att de kan använda användardata på ett säkert sätt. 

– Andemeningen med GDPR är bra. Att privatpersoner får bättre kontroll över sitt data. Vi har sedan många år en datastrategi som gör att vi har "privacy by design" i våra egenutvecklade plattformar. Det innebär bland annat att vi inte gör affärer på vårt data genom att låta externa parter lagra och bearbeta det, säger han och fortsätter: 

– Vi använder Googles lösningar i den programmatiska affären. Men vi är på intet sätt helt beroende av Google eftersom vi har egna lösningar för till exempel header bidding.

Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Stampen, säger att de ännu inte mött några krav från Google, utan bara läst om det via medier. Han hoppas dock att Google hör av sig ifall de vill att policydokument ska skrivas på eller ändra någon form av rutin. 

Vad innebär det för er affär?
– Det är svårt att svara på eftersom vi bara har hörsägen att gå på. Vi sitter inte på Google som Adserver eller SSP, utan de enda intäkter vi får från dem är från deras DSP. Skulle de sluta köpa via den så skulle det på kort sikt ha en betydande påverkan på vår programmatiska affär och möjligen också vår nationella direktaffär.

Vad kan det få för långsiktiga konsekvenser att inte gå Google till mötes?
– 
Skulle Google göra något som går på tvärs vad branschen i övrigt gör så skulle troligen företag på både köp och säljsidan lämna Googles teknikekosystem. Åtminstone i Sverige där Google inte är så dominanta som i andra länder.

Henrik Carlsson säger att Stampen kontaktat Google för att höra hur de kan komma att påverkas och ifall det finns något som de kan göra. 

Bonnier News försäljningsdirektör, Alexander Lydecker,  hävdar i Dagens Media att artikeln i Breakit innehåller feltolkningar av Googles nya annonspolicy. 

– Google ska inte att göra någonting med Bonniers data som vi inte har godkänt. Vi har jobbat otroligt mycket och länge med GDPR för att skapa trygga annonsmiljöer, och för att se till att våra besökares data används på rätt sätt och med stöd av lagstiftningen. Vi kommer alltid att säkra upp att vi befinner oss väl på rätt sida av den gränsen, säger han bland annat. 

Alexander Lydecker säger även att informationen som cirkulerar gällande hur GDPR och Google arbetar bygger på okunskap som ligger till grund för feltolkningar.

Bonnier AB:s kommunikationschef, David Salsbäck, uppger en större oro. 

– Grundproblemet är att Google går ut och kräver att våra bolag och andra publicister inhämtar samtycke från sina kunder för Googles räkning. Och de vill att vi gör det utan att veta exakt vad datan ska användas till och att vi utan insyn ska stå som garant för att deras behandling av personuppgifter. Det sätter oss i en väldigt märklig sits, säger han till Breakit

Även Schibsteds försäljningsdirektör Anders Nylander är orolig och köper inte Googles argument om att det handlar om en mindre uppdatering.

– Vi tycker att detta är en stor förändring, säger han till Breakit. 


Google skriver i ett mejl till Resumé att riktlinjerna gällande GDPR är att samtycke krävs för personlig annonsering:

"Vi har alltid bett utgivare om samtycke till användningen av vår annonsteknik på sina sajter, och nu uppdaterar vi helt enkelt det kravet i linje med GDPR. Eftersom vi fattar beslut kring databehandling för att hjälpa utgivarna att optimera annonsintäkterna, kommer vi att fungera som en "kontroller" över våra utgivarprodukter i överensstämmelse med GDPR-kraven. Det kommer inte innebära några uttökade rättigheter till deras data. Vi jobbar nära våra utgivarpartners och jobbar för att tillhandahålla ett antal verktyg för att hjälpa dem att samla in användarnas samtycke".



Dela sidan: