Dela sidan:

Idag utgör SL:s resenärer drygt hälften av alla som åker kollektivt i Sverige. SL skriver i ett pressmeddelande att de länge arbetat omfattande och långsiktigt för att vara världsledande när det gäller omställning av förnybar energi. Nu lanserar man sin största miljökampanj någonsin, som under maj kommer att synas utomhus, i trafikreklam och digitala kanaler. 

– Genom hårt arbete har Stockholm lokaltrafik minskat sina utsläpp av koldioxid med 80 procent sedan 2009. Alla pendeltåg, tunnelbanor och lokalbanor i Stockholm drivs idag till 100 procent på ren el från förnybara källor och det sista fossila bränslet fasades ut ur busstrafiken 2016. Det är vi oerhört stolta över och vill självklart dela det med våra resenärer, säger Suss Forssman-Thullberg, kommunikationschef på Trafikförvaltningen, i en kommentar.

Bakom kampanjen står reklambyrån Garbergs och förhoppningen är att den ska leda till en aha-upplevelse. 
– Vi blev nog uppriktigt sagt både förvånade och imponerade när vi förstod hur långt fram Stockholms Lokaltrafik ligger i sitt miljöarbete. Ibland måste man slå knut på sig själv för att hitta det man ska berätta om, här var det bara att välja och vraka säger Jan Lindforss, projektledare på Garbergs, i ett pressmeddelande.

– Idén med asterisker kommer just från en dragning där SL presenterade att alla deras bussar var fossilfria, med en asterisk som berättade ”Alla utom två minibussar på Tynningö och Ornö”. Det födde både idéen, språket och formen, säger han vidare. 



Dela sidan: