Dela sidan:

Civilkreatören Jocke Jonasson är tillbaka i Sverige igen efter 14 år utomlands, i bland annat USA, Ryssland, Tyskland och Spanien – ett “familjeäventyr”, som han kallar det. Han hann med att vara Creative Director på en byrå i London, starta en egen byrå, vara Europachef för ett stort bolag. Bland annat.

– Jag lärde mig massor. Att saker och ting ute i världen tar mycket längre tid. Att de stora företagen har jättebudgetar, berättar Jocke Jonasson.

Men också att slutprodukten inte alltid blir bättre för det.

– Att idéer kan malas sönder på vägen. De korta beslutsvägarna i Sverige gör att vi får bättre slutresultat. Så är det.

Innan Jocke Jonason drog iväg utomlands var han mest känd för att revolutionera reklamkonceptet i och med de uppmärksammade Dieselkampanjerna, som han arbetade med i över tio år.

– Der var roligt såklart, men för mig fanns det hundra andra saker som gav det riktiga ruset.

– Som när jag lyckades bygga upp Paradiset, till exempel.

Att han byggde upp byrån Paradiset är också en av sakerna som väger tyngst i hans resumé. Paradiset som bland annat lyckades med att experimentera. Ett “experiment” som han sedan sålde vidare till DDB Stockholm.

– Efter det hade jag tickat av alla boxar. Livet är för kort för att återupprepa sig. Det var dags att ”kill your darlings”, säger han.

Tillbaka i Stockholm

Det var då han drog till den första destinationen, London, tillsammans med familjen.
Nu, tillbaka i Stockholm igen (trots att han har sagt att han inte skulle göra samma resa igen) öppnade han 2015 byrån New.

– Vi ville hem till Sverige. Jag älskar mitt jobb. Jag kommer aldrig att sluta jobba. Det är det roligaste som finns, det finns inte ens i min tankevärld att jag skulle lägga av. Jag tillhör de lyckligt lottade som förhoppningsvis kan jobba tills jag dör, när det nu är...

Därmed tänker han aldrig på sin pension.

– Mitt förhållande till pengar är enkelt. Har man lite så gör man av med lite. Har man pengar så kan man spendera. Ibland jag har gjort “lite rätt och lite fel”. Jag har pensionsförsäkring från mina bolag, det hade jag sett till.

Hårt och riskfyllt

Kanske är det civilekonomen och affärsmannen i Jocke Jonason som talar. Men den kreativa delen i honom är lika stark. Det tror han själv är en del av hans framgång som byråledare.

– Om du gör det jobbet som ingen har sett förut så behöver du aldrig någonsin tänka på pengar mer. Det är hårt och riskfyllt att göra starka koncept, det kan göra ont och folk har åsikter, men det är ändå den enkla lösningen på ett svårt problem. Det är den extra ansträngningen som gör att det du skapar har effekt och gör skillnad, säger han.

Den digitala revolutionen har förändrat branschen i grunden. Samtidigt ligger många svenska byråer långt fram i att lösa kommunikationsproblem åt sina uppdragsgivare.

– Om du lär dig de nya kanalerna så är det buslätt. Företag måste fortfarande berätta vilka de är och varför man ska vara vän med dem. Utan den tanken är företaget ingenting. De som inte förstår det hamnar i bakvattnet. 

Hur länge pallar du? Läs mer om hur du planerar din pension här!


Dela sidan: