Dela sidan:

Breakit uppger att Schibsted ligger i konflikt med Google angående GDPR-kraven. Det har tidigare skrivits om Googles nya annonspolicy och hur det kan påverka bolag kraftigt ekonomiskt om de inte går med på dessa krav innan lanseringen av GDPR.

– Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer, vilket betyder begränsningar för kunder och partners som använder Googles produkter för köp av vårt annonslager", säger Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige, till Breakit.

Om mediebolagen inte går Google till mötes kommer de strypa det automatiska annonsköpet i Doubleclick, som målgruppsanpassar annonser utifrån datapunkter den samlat in från användare. Det utgör idag en stor del av mediebolagens digitala annonsintäkter. 

– För oss är det viktigt att vi tar ansvar för och bestämmer över vår egen affärsmodell, och hur våra användares data behandlas.

Tidigare har Bonniers kommunikationschef David Salsbäck uttryckt sig kritiskt mot Google.

– Grundproblemet är att Google går ut och kräver att våra bolag och andra publicister inhämtar samtycke från sina kunder för Googles räkning. Och de vill att vi gör det utan att veta exakt vad datan ska användas till och att vi utan insyn ska stå som garant för att deras behandling av personuppgifter. Det sätter oss i en väldigt märklig sits.

Nu uppger källor till Breakit att Google i Sverige funderar att lätta på kraven, för att båda parter inte ska behöva förlora pengar. 
  



Dela sidan: