Dela sidan:

På uppdrag av Sveriges Annonsörer har Novus i en ny studie undersökt hur svenska folket ser på olika branschers trovärdighet. Studien visar att spelbranschen, tillsammans med IT, hygien och rekrytering, hamnar i botten med en procentenhet. Ett tapp från föregående år när spelbranschen hade tre procentenheter i en liknande studie. 

– I takt med det ökade reklambruset är det allt svårare att nå ut med sin reklam, mot bakgrund av det är det också imponerande att se att utbildning och forskningsbranchen stärker sitt förtroendekapital. Motsatt effekt är det för spelbranschen där bruset kan ha blivit för högt så att konsumenten inte kan sålla bland alla budskap, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Studien listar 25 olika branscher och i topp utbildning/forskning och kultur/nöje, med 23 respektive 19 procentenheter. 

Resumé Insikt har tidigare skrivit om spelbranschen och hur de blev överrösta med reklam när de wallraffade spelkasinon online. 


Så gjordes undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1009 intervjuer genomförts under perioden 5-10 april 2018. Deltagarfrekvensen är 61 procent. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Frågan: Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?

Utbildning/forskning 23 %
Kultur/nöje 19 %
Livsmedel/dagligvaror 18 %
Välgörenhet/ideellt 16 %
Rättsväsendet 14 %
Alkohol/bryggerier 13 %
Möbler/hem 8 %
Politik/myndigheter 8 %
Förbund/branschorganisationer 7 %
Bygghandel 7 %
Mode 6 %
Resor/turism 6 %
Bank/finans 5 %
Hotell/restaurang 5 %
Försäkring 4 %
Industri/tillverkning 4 %
Vitvaror/elektronik 4 %
Fastigheter/köpcentrum 2 %
Energi/drivmedel 2 %
Sporthandel 2 %
Bilar/biltillbehör 2 %
IT/telekom 1 %
Rekrytering/management 1 %
Hygien/kosmetik 1 %
Spel (penningspel) 1 %
Ingen av ovanstående branscher 13 %
Vet ej 15 %

Källa
: Sveriges Annonsörer



Dela sidan: