Dela sidan:

Allt fler byråer sneglar på GDPR-situationen och börjar nu anpassa sig till en ny form av rådgivning. De kommande veckorna har Isobar planer på att tillsätta en GDPR-konsultation. Digiday uppger dock att det ännu inte framkommit uppgifter hur rådgivningen kommer att se ut, eller hur man planerar att ta betalt för konsultationen, men Isobars vd Jean Lin säger att man kommer hjälpa kunderna att följa med i GDPR.

Samtidigt finns det ingen kvalifikation på vad som definierar en expert inom området, och eftersom reglerna kring GDPR är förvirrande så är det också svårt att säga exakt vem som kommer utföra denna rådgivning. 

Brian Weiser, analytiker på Pivotal Research, säger att han förväntar sig att byråerna utvecklar konsulttjänster inom GDPR eftersom de har kompetensen att ge kundrådgivning om datastrategi på en högre nivå. 

– GDPR gör att marknadsförare måste starta en konversation kring detta ämne, säger Briawn Weiser till Digiday och menar att byråer börjat inse att de har ett problem som måste lösas inom några veckor. 

IPG har lärt upp 200 "GDPR-mästare" som ska hjälpa deras byråer runt om i Europa att guida sina klienter. Kommunikationsbyrån Marcus Thomas rådgör med globala kunder hur man följer den kommande datalagen. 

Scott Chapin, chef över den digitala strategin på Marcus Thomas, anser att det är logiskt att allt fler globala byråer tar fram experter som kan ge rådgivning. 

– Jag tror att förordningen är så pass komplicerad att många söker svar, särskilt inom EU. Hela industrin befinner sig i ett vänteläge för att förstå hur strikt EU kommer att reglera detta och hur det första rättsliga fallet kan komma att se ut, säger han till Digiday. 



Dela sidan: