Dela sidan:

Bemanning- och utbildningsföretaget Lernia har skapat en ny kampanj under namnet "Interaktion för svenskar (IFS)". Tanken är att få svenskarna att öppna upp sig och bli bättre på vänskap genom att ta del av en interaktionskurs. Enligt en studie som Lernia refererar till är Sverige sämst i världen på att knyta nya bekantskaper. 

– Lernia löser problem på arbetsmarknaden och genom att skapa vänskapsband på jobb
och utbildningar kan vi, och alla svenskar bidra till bättre integration. Med kampanjen
vill vi att man ska få nya vänner men också få igång en diskussion om att människors
olikheter är en tillgång. Om du sätter de här frågorna i händerna på två personer som är
till ytan olika kommer de att hitta ett sätt att närma sig varandra, säger Elias Wästberg,
kommunikationschef på Lernia, i ett pressmeddelande. 

Interaktionskursen består av 36 forskningsbaserade frågor och tanken är att de ska leda till vänskap, om de ställs på rätt sätt. Kampanjen har tagits fram i samarbete med Juno PR och relationspsykologen Anna Bennich Karlstedt. Forskningen kring frågorna bygger på hur man ger bästa förutsättning för kärlekar. 

– Vänskapsband på jobb och utbildningar är nyckeln till minskat utanförskap. SFI är en oerhört viktig del för att få till detta, men vi har alla ett ansvar för en fungerande integration.

I samband med kampanjen har man släppt en film som går att se här: 





Dela sidan: