Dela sidan:

I byråvalsprocessen har Plan International tagit hjälp av Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Aperia. Efter att ha skalat ned aktuella byråer till fem valdes till slut Volontaire som både får strategiskt och kreativt ansvar för marknadskommunikationen i Sverige.

– Vi ville hitta en byrå som utmanar våra tankar kring marknadskommunikation och som vågar tänka nytt för att lösa de kommunikationsutmaningar vi har. Som insamlingsorganisation på en konkurrensutsatt svensk marknad har vi en spännande och utmanande framtid vad gäller att få in bidrag till vårt arbete och ha möjligheter att påverka svensk biståndspolitik, säger Johan Bååthe, kommunikation- och insamlingschef på Plan International Sverige. Där ser vi att Volontaire kan hjälpa oss bli ännu vassare.

De primära målen för Volontaire blir att skapa en tydligare position, öka varumärkeskännedomen och preferensen för Plan International. I arbetet ingår bland annat att ta fram en helt ny kommunikationsplattform med ett övergripande koncept anpassat för alla kanaler.

– När vi väl har hittat ett koncept, med en stark bärande idé, så behöver vi också bli mer konsekventa. Här blir samarbetet med Volontaire en viktig del, både i att hitta nya sätt att aktivera och anpassa konceptet, och att se på det vi redan gör och hur vi kan lyfta det ytterligare en nivå, säger Johan Bååthe.

Verksamhetsåret 2016/2017 samlade Plan International in drygt 500 miljoner kronor i Sverige.

– Plan International har arbetat med barnrättsfrågor sedan 1937, det är längre än FN funnits och bidrar till Plan Internationals trovärdighet. Vi ser på uppdraget som ett sätt för oss att ifrågasätta gamla sanningar, vända och vrida på utmaningar och möjligheter, och ta ett helhetsgrepp om kommunikationen med energi och lust i allt från strategi till kampanjer, säger Josefina Bergström, kundansvarig på Volontaire.

Arbetsgrupp Volontaire:
Josefina Bergström, Kundansvarig
Sofia Söderberg, Projektledare
Rasmus Nilsson, CD
Patrick Kampmann, Planner
Elisabet Fischer, Copy
Johan Gustafsson, AD
Samuel Skwarski, Creative/PR


Dela sidan: