Dela sidan:

Tillsammans med produktionsbolaget Happytear och illustratören Kari Modén har The Absolut Company/Global Travel Retail tagit fram en specialdesignad flaska som kommer att säljas på utvalda flygplatser, kryssningsfartyg och andra duty free-zoner inom den globala retail marknaden. 

– Eftersom flaskan är utformad speciellt för att säljas till resenärer på flygplatser och kryssningsfartyg världen över var det viktigt för oss att både design och budskap skulle kunna förstås oavsett mottagarens språk. Happytear och Kari Modén löste uppgiften på ett kreativt sätt. Formgivningen av Absolut World leker med internationellt välkända symboler och förespråkar samförstånd på ett tilltalande sätt som kan förstås av alla resenärer, oavsett nationalitet, säger Maricarmen Takahashi, Marketing Manager Travel Retail/ The Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Flaskan ska hylla livsglädje och gemenskap. Absolut Vodkas vanliga blåa färg kommer att få sällskap med guld och neon för att förstärka budskapet. Det klassiska LO-emblemet har bytts ut mot ett organiskt mönster som ska likna en världskarta. 

Bakom kampanj, koncept och implementeringsstrategi står produktionsbolaget Happytear.  
– När vi fick uppdraget att ta fram en ny limited edition flaska för Absolut med briefen "Celebrate Global Unity" tänkte vi genast på Kari Modén. Kari är en illustratör vars färgstarka och formsäkra uttryck är både modernt, tidlöst och positivt. Hennes talang för att jobba med färgfält och symboler kändes som den perfekta utgångspunkten för både en lyckad design och en god förutsättning för de begränsningar som screenprint-processen innebär, säger Magnus Skogsberg Tear, Creative Director på Happytear, och fortsätter:

–Dessutom kunde vi överföra hennes artwork till butiksmiljöer med hjälp av väggstenciler som på ett kreativt sätt ytterligare förstärkte ett humanistisk budskap och ställningstagande. Jag är på ett personligt plan glad över att Absolut så tydligt och hela vägen ut, vill stå för dessa kärleksfulla värderingar", säger Magnus Skogsberg Tear, Creative Director på Happytear. 

Uppdragsgivare:
Absolut Company Global Travel Retail.
Maricarmen Takahashi/Marketing Manager Travel Retail

Arbetsgrupp:
Kari Modén/Illustratör
Magnus Skogsberg Tear/CD, HAPPYTEAR
Sanna Heyman/Projektledare, HAPPYTEAR
Martin Stolpe Margenberg/AD, HAPPYTEAR
Emi Gunér/Copy/Frilans
Magnus Hörberg/Orginalare
Magnus Torsne/Filmloop/Produktfoto, Skarp Agent
Andreas Lindström/Retusch, Bildinstitutet
Johan Boije/Post Production, Media Monks


Dela sidan: