Dela sidan:

Amazon utmanar Google med eget annonsnätverk för e-handlare
Googles annonssystem Double Click, och flera andra ad tech-aktörer, kan räkna med tung konkurrens framöver. Amazon är nämligen i startgroparna att lansera ett eget system för displayannonser, skriver Bloomberg. Verktyget riktar sig till återförsäljare på Amazon och erbjuder annonser som "följer efter" personer som visat intresse för deras eller konkurrenters liknande produkter. Vilka sajter och appar som ingår i det nya annonssystemet är än så länge okänt. I slutet av förra veckan kom nyheten att Amazon har slutat köpa utrymme på Googles särskilda shoppingannonser, vilket sågs som ytterligare ett steg i maktkampen mellan de två techgiganterna.


Snapchats nya annonser går inte att skippa
Nu lanserar Snapchat ett nytt sex sekunders annonsformat som användarna inte kan hoppa över. Annonserna syns bara i shower och kommer efter påtryckningar från annonsörer om att skapa bättre exponeringsmöjigheter, rapporterar AdAge.

CBS stämmer sina ägare
Shari Redstone vill slå ihop de båda tv-bolagen CBS och Viacom som hon äger. Men på CBS är man inte särskilt förtjusta över den idén. Därför stämmer de nu sitt moderbolag, skriver Recode. Målet med stämningen är att försöka stoppa samgåendet.

Panama Papers blir film
Panamadokumenten blev en världsomspännande skandal för två år sedan, där bland annat svenska Uppdrag Granskning var med på ett hörn. Nu ska läckan ligga till grund för filmen "The Laundromat". Filmen regisseras av Steven Soderbergh och huvudrollen spelas av Maryl Streep, skriver Hollywood Reporter.

Facebook har stängt av hundratals appar efter Cambridge Analytica...
Efter Cambridge Analytica-skandalen, där bolaget tillskansat sig användaruppgifter från Facebook via ett quiz, har plattformen tagit kraftttag mot misstänkta applikationer. 200 appar har blivit avstängda från Facebook och ska nu specialgranskas för att ta reda på om de missbrukat användardata, rapporterar Recode.

...och ett nytt test pekas ut
Cambridge Analytica samlade in användaruppgifter via appen "Yourdigitallife". Nu skriver Mashable om appen "myPersonality" som skapades av forskare vid Cambridge-universitetet och som använts av över 6 miljoner människor. Som en följd av dålig säkerhet blev användarnas uppgifter tillgängliga via utvecklasplattformen GitHub i över fyra års tid.



Dela sidan: