Dela sidan:

På uppdrag av Sveriges Annonsörer har det kommit en ny Novus-undersökning som granskar svenskarnas intresse och koll på GDPR. I undersökningen framkommer det att fyra av tio svenskar vet att lagen träder i kraft 25 maj. Lika många svarar också att de med största sannolikhet kommer att använda sig av sina rättigheter. 

Boendeort, kön och ålder är de uppgifter som flest kan tänka att dela med sig av. Platsinformation och personnummer hamnar lägst på den listan. Undersökningen visar också att folk i åldrarna 30-49 år och 50-64 år hade bäst koll på GDPR. 18-29 år och 65-79 år hade sämre koll. 

– Om man som företag inte kommit igång med sitt GDPR-arbete är det hög tid, har man inte koll på sin data kan det stå en dyrt. GDPR är till för att skydda enskildas personuppgifter men det erbjuder ju i och med det också en möjlighet för företag att se över vad för uppgifter man samlar in, och ta konsumenternas data på allvar, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 



Dela sidan: