Dela sidan:

Det har snart gått ett år sedan Instagram lanserade sin reklammärkning. Med den kan influencers enkelt och tydligt märka upp inlägg med “Betalt samarbete med (annonsör)”.

Funktionen kom efter en lång diskussion om otillräcklig reklammärkning när annonsörerna valde att samarbeta med influencers.

Marknadsföringslagen säger att man tydligt måste märka ut alla texter och artiklar som berör egen verksamhet eller där du har ekonomisk vinning av innehållet.

Men Resumé Insikts granskning av 50 influencers visar att så inte är fallet. Av 3 169 inlägg som publicerats den senaste månaden innehåller drygt hälften av dem varumärken av olika slag. Bara 13 procent av dessa bilder har använt sig av Instagrams reklammärkning “betalt samarbete med..”. Alla profiler verksamma på Instagram har i dagsläget inte tillgång till denna funktion – men vi kan ändå konstatera ett mycket svagt intresse för den.

Under granskningen har vi dessutom sett hur en del som använder denna märkning skippar den vid nästa tillfälle de nämner varumärket.

– Lagarna och reglerna är tydliga med vad som gäller, och de ska följas, annars vilseleder man konsumenten. Både Facebook och Instagram har funktioner för att annonsmärka sponsrat innehåll, säger Robin Hallgren, innovationschef på digitalbyrån The Amazing Society.  

Varför använder inte fler dessa, tror du?
– Dels handlar det – liksom alltid när det kommer något nytt – om bristande kunskap från beställare och influencer. Grundregeln är att man som beställare måste ha kunskap om vilka funktioner som finns i mediet där man gör reklam.

Pontus Larsson, digital strateg på Mindshare, menar att reklammärkningen spelar mindre roll vid en bra matchning mellan influencer och företag.

– Man granskar reklam med mer kritiska ögon än annat innehåll. Då gör så klart reklamtröttheten sig påmind, säger han.

UPPDATERING: Efter att artikeln publicerades har en icke namngiven talesperson för Instagrams ägare Facebook svarat på Resumés frågor. På frågor kring hur de ser på att så få använder märkningen, om siffran motsvarar deras mål, om siffran är representativ för andra marknader och om de har någon dialog med influencers eller nätverken svarade de följande:

"The challenge of understanding where sponsorship or endorsement deals do or don't exist isn't unique to Instagram – it's an industry-wide issue. On Instagram, we believe transparency is important and our global community recognizes and appreciates authenticity. As a result, we mark any ads that appear as "Sponsored" and we encourage the Instagram community to follow industry best practices around transparency with sponsored content."

Det här är en del i Resumé Insikts stora granskning om influencers och varumärken.

Övriga delar:
Granskning: Hälften av inläggen hos influencers innehåller varumärken
Medierådgivarna: "Fler annonsörer är lika med mindre effekt"
Influencernätverken svarar: "Samarbeten ska tydligt framgå"
Svart på vitt: Reklammärkta inlägg engagerar mindre
Lista: Så bra (och dåliga) är Instagram-stjärnorna på att engagera

Är du redan prenumerant? Logga in här!


Dela sidan: