Dela sidan:

För 15 år sedan grundades produktionsbolaget Adamsky av bröderna Alexander och Sebastian Aaseby och Anders Fransson.

Tidigare i år lämnade Alexander Aaseby rollen som vd för att istället jobba med byråns utveckling. I hans ställe gick Emmi Wilhelmsson in som ny vd för bolaget som 2016 hade en omsättning på 60 miljoner kronor och gjorde 2 miljoner kronor i vinst vilket ger en marginal på drygt 3 procent.

Sedan 2016 har produktionsbolaget varit fristående från de övriga delarna av verksamheten: agentur, postproduktion, contentbolag och studio.

Nu står det klart att bolaget går i konkurs, det rapporterar Dagens Media. Bolaget ska i måndags ha lämnat in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt, en ansökan som godkändes samma dag.

De senaste åren har Adamsky gått från att jobba som underleverantör till reklambyråer till att den senaste tiden jobbat närmre slutkund. 

– Produktionstakten och antalet enheter och format vi behöver ta fram ökar konstant. När kraven ändras behöver vi rusta för att möta dem. Det handlar om att bygga våra processer för hur vi tar in jobb i bolaget, att vi säkerställer rätt kompetenser och att vi har rätt verktyg i form av nya affärssystem där vi snabbt kan följa upp projekten, berättade Emmi Wilhelmsson för Resumé i samband med att hon tog över vd-rollen.

Adamsky har bland annat jobbat med kunder som Lynk & Co., Volvo, Coop, Stadium, Tele2 och Volkswagen.

UPPDATERING: Under eftermiddagen återkom grundaren Alexander Aaseby med svar på Resumés frågor.

Vad var det som föranledde konkursen?

– Agenturen som affärsmodell är gammalmodig och när den gick i konkurs så drog den med sig alla andra bolag som fungerar bra på Adamsky. Tyvärr påverkar den inte bara Adamsky utan alla fantastiska fotografer, regissörer, kreatörer som arbetat med Adamsky.

Ser du några generella branschtrender som påverkat er?

– Alla kan nog skriva under på att branschen är i stor förändring. Digitaliseringen påverkade först hur vi producerade film och fotografi, nu påverkar digitaliseringen hela affärsmodellen. Den har redan påverkat branschen på ett mycket genomgripande sätt. Den utvecklingen kommer bara att öka.

Hur många anställda påverkas av konkursen?

– Tyvärr så påverkar det inte bara våra 15 fantastiska medarbetare, utan även massor med fotografer, regissörer, kreatörer och underleverantörer vi arbetar med. Jag är helt förkrossad att detta går ut över dem också.

I februari klev Emmi Wilhelmsson in som vd och du skulle jobba med bolagets inriktning, hur såg den planen ut och vad är det som lett till att den inte fallit ut som planerat?

– Vi har inte ens hunnit sjösätta den. All kraft under våren har gått åt till att hantera förändringsarbetet och marknadens förändrade förutsättningar. Det har varit extremt stökigt.

Vad kommer du att göra framöver?

– Adamsky går just nu i graven, ett livsverk. Allt fokus ligger nu på att hjälpa alla som kommer ikläm, de anställda, artisterna, fotograferna, leverantörer. Det är så sorgligt.
Jag tror på vår nya strategi och när det här är över kommer jag se hur vi kan utveckla den.



Dela sidan: