Dela sidan:

Enligt Axel Steinmann råder det en utmaning i hur man ska förstå och locka till sig konsumenter i framtiden. Detta i samband med AI:s framväxt där marknadsförare måste omvandla strategin utifrån nya behov hos konsumenten. Det handlar dels om att förstå konsumentens digitala prioriteringar och hur man på bästa sätt kan göra sig mottaglig för att skapa en bra kontakt mellan varumärke och kund.


Han anser att stora plattformar erbjuder en mängd olika data och om du kan förstå konsumentens dataanvändning blir det enklare att anpassa sig till kunden. Som person har du ofta tre olika personligheter beroende på om det är privatliv, arbetsliv eller ditt digitala liv.

Under sin dragning på Stockholm Media Week hänvisar han till Gartner, som påvisar: "By 2020, companies who effectively master AI will steal 1.2 trillion per year from those who don´t".

Axel Steinmann listar också fem trender som han tror kommer bli avgörande för framtiden. Röststyrning kommer förändra hur sökfält fungerar, då det går från skrift till tal. Den digitala assistansen som kan göra de digitala valen åt dig, där den utgår från dina personliga intressen och preferenser.
– Det finns så mycket på internet och då är det bra om den digitala assistenten kan göra research och fatta beslut åt dig, istället för att du själva ska gå igenom allt, säger Axel Steinmann.

Andra saker han listar är: automatiska köp, att alla internet-enheter är sammanlänkade till varandra genom AI – till exempel kylskåp och bil. Även en sammanslagning av de tre personligheterna privat, arbete och digitala liv.

Katarina Andersson bakom podden "Uppkopplad" och Tomas Lilja, OMD, talade om röststyrningens funktion och om den kan konkurrera ut den traditionella textformen.
– Det beror på hur bra det funkar. Röststyrning är bra men funkar kanske inte överallt, som till exempel på tunnelbanan, säger Katarina Andersson.

I länder som USA har utvecklingen av just röststyrning gått snabbt framåt och enligt Katarina Andersson har 39 miljoner amerikanare idag en digital assistent i hemmet. Den digitala assistenten ska dock inte kopplas samman med röststyrning i sig, då sökning av röster även innefattar andra saker.
– Det har verkligen utvecklats. Tekniken börjar förstå felsägningar och rättar till dessa fel.

Tomas Lilja i sin tur anser inte att det blivit en röststyrnings-revolution, då den saknar viktiga element för att bygga varumärken. Däremot anser han att det tillför ytterligare en sträng på lyran, men att man kanske inte kommer att vilja prata konstant och att det minskar dess behov.


Dela sidan: