Dela sidan:

Helena Westin inledde årets Stockholm Media Week med sitt invigningstal om hur man tar betalt för ett reklamkoncept och hur viktig reklaminvesteringarna är för Sveriges utveckling. Hon berättade om sin tid som projektledare för DDB under 90-talet och hur känsloprocessen är drivande i diverse beslutsfattande. Hon anser att medielandskapet hänger ihop med kulturen och båda har förändrats över tid.
– Det blir inte lättare, men bättre och smartare än tidigare. Det är kulturen som driver den känslan, säger Helena Westin.


Bland annat är det stor skillnad att gå in på Bonnier eller MTG – annorlunda kulturer frodas. Helena Westin menar att det går att mäta kulturen och få den att styra känsloprocessen.
– Det vi hela tiden utgår ifrån är att känslan är sann och då blir det också den som styr. Hjärnan tror på sina tankar och det är grunden till "fake news". Den skiljer inte på sant eller falskt och där måste branschen vara noggrann med vilka tankar som tar plats.

Under föreläsningen visar Helena Westin bilder på vad som händer i hjärnan under så kallade synapser och förklarar att människan har runt hundra miljarder hjärnceller till sitt förfogande.
– Tänk då hur många kopplingar en hjärna kan göra? Universum har hundra miljarder stjärnor, så tänk vilken makt vi inom den här branschen sitter på? Vi kan verkligen påverka och göra skillnad. Det blir bäst genom att blanda ungt och gammalt. Tänk på att människan är smartast på jorden – i alla fall innan AI, säger hon och fortsätter:

– Historia betyder att binda samman, lyssna och utbyta fakta för slå samman världen.


Dela sidan: