Dela sidan:

Innan uppdraget som projektledare på Åkestam Holst, jobbade Jenny Kaiser som USA-chef för Visit Sweden, där hon jobbade att marknadsföra det svenska varumärket.
– Det var ju samtidigt en personlig resa när jag jobbade på Visit Sweden i USA och försökte locka besökare till det svenska varumärket, säger Jenny Kaiser.


Hennes uppdrag var att illustrera det som förknippas med Sverige, och hur man delar med sig av det globalt. Som exempel tar hon upp allemansrätten och pappaledighet som går att förknippas som typiskt svenskt. I samarbete med Airbnb skapades en reklamfilm som bland annat skulle skildra Sverige och dess natur, för att locka andra länder att få en bild av Sveriges egenskaper.
– När Donald Trump twittrade om Sverige och att det var ett farligt land att besöka, bemötte vi det med fakta – och det är en transparens som också speglar våra värderingar.

Jenny Kaiser säger att attentatet på Drottninggatan är ett annat exempel som hade kunnat skada det svenska varumärket, men istället slöt sig folk samman: polis och människor höll ihop, folk öppnade sina hem och spred värme och gemenskap på sociala medier.
– Om vi arbetar tillsammans, gränsöverskridande och får rätt förutsättningar till att bidra, så stärker vi gemensamt det svenska varumärket. Genom transparens, viljan att utmana och hålla ihop så står den svenska kommunikationsbranschen sig stor och stark.

Hon menar också att det finns ett unikt mod inom den svenska kommunikationsbranschen som är annorlunda från länder som till exempel USA.
– Det finns ingen som anpassar sig lika bra till det nya medielandskapet som Sverige. Det är kreativiteten som skapar rätt förutsättningar för att våga och ta fram innovativa lösningar.



Dela sidan: