Dela sidan:

För en vecka sedan berättade Resumé  om Fortums kampanj med en bild vars idé och komposition är identisk med fotografen Bruno Ehrs bild på kungen från år 2002. Detta utan att be om lov.
– Det är väldigt besvärande. Jag förstår inte varför de har gjort så här, sa Bruno Ehrs till Resumé. 

Byrån som ligger bakom tilltaget är Occasion. De hävdar att deras bild är ett hommage till kungabilden. 

Efter att likheten uppdagats lovade Fortums kommunikationschef Johan Englund att bilden skulle plockas bort från kampanjen. Men så har inte skett. Resumé har vid flera tillfällen sett den aktuella bilden i annonser i Stockholms kollektivtrafik sedan artikeln publicerades. Det har även Bruno Ehrs.
– Kampanjen sitter fortfarande uppe. Jag fick uppfattningen att den skulle tas ner, men det skedde aldrig, säger han.

Johan Englund säger att han beordrade att bilden skulle tas ner. 
– Jag vågar inte svara på varför den har suttit kvar, men vi har bytt ut bilden i alla våra egna kanaler. Occasion har pratat med Clear Channel som har reklamplatserna i tunnelbanan. Byrån och jag har också haft en dialog med Bruno kring det som hänt, säger han.

Efter Resumés publicering har många hört av sig till Bruno Ehrs och beklagat det som hänt. Han hoppas nu att få hjälp med att driva en process gentemot Fortum.
– Folk har varnat för en rättsprocess, för jag har inte de ekonomiska musklerna. Även om många tycker att jag har rätt så vågar jag inte driva det som ett rättsfall. Om jag inte får hjälp rinner det ut i sanden, och det känns väldigt konstigt. Hoppas att mitt förbund kan hjälpa mig.

Fotografen som har tagit reklambilden har hittills inte hört av sig.
– De säger att det är ett hommage, men det kan inte vara det om man tar en konstbild och gör om till en reklambild för ett elbolag. Jag har frågat Fortum om de kände till min bild innan kampanjen, och de gjorde inte det. Så att prata om hommage är förmodligen en efterhandskonstruktion, säger han.



Dela sidan: