Dela sidan:

Den 15 maj fick WPP:s vd Sir Martin Sorrell lämna det livsprojekt han en gång grundade. Sorrell sparkades efter att bolaget inlett en utredning om olämpligt beteende samt missbruk av bolagets tillgångar. Utredningen har fortfarande inte offentliggjorts, och vi vet således inte mer exakt om vad anklagelserna innebär mer specifikt.

Många har spekulerat kring vad som kommer att hända med WPP efter dess starke man lämnat bolaget, och vissa analytiker menar att världens största byrånätverk kan komma att styckas upp.

Sedan han lämnade bolaget har Sir Martin Sorrell varit försiktig med offentliga uttalanden och uppträdanden. Under gårdagen tog han dock till scenen på Digital Media Summit i New York och berättade om hans planer framöver.

– Det finns två olika typer av möjligheter: geografi och teknologi. Vad jag tittar på, och kommer att fokusera på framöver, är vad det finns möjligheter från en teknologisk synvinkel och kombinera dem med geografiska möjligheter, berättade han enligt The Drum.

Sorrell ägnade även en del av sitt tal att försvara nätverksmodellen och de traditionella reklambyråerna.

– Att flytta sin reklamdel inhouse är mycket lättare sagt än gjort.

Twitter lanserar nytt verktyg för att få bukt med troll

Precis som övriga sociala plattformar har Twitter utbredda problem med så kallade trollanvändare. Bolaget har tidigare försökt få bukt med problemen genom en rad uppdateringar och nu tar man ytterligare krafttag. En rad verktyg kommer framöver analysera Twitterkontons beteende för att se om de bland annat bekräftat sin mejladress, om de använder en rad olika konton på samma gång samt om de vanemässigt taggar konton som inte följer dem. Om analysverktygen finner ett konto suspekt kommer det inte att radera innehållet, däremot kommer det att placeras på ett sätt som gör dem mindre synliga, det rapporterar Neowin.

Instagram hoppar på "Time well spent"-tåget

Vid inledningen av året, när Facebook fick kraftig kritik för spridandet av fake news och sin inblandning i de ryska påverkansoperationerna på det amerikanska presidentvalet, lanserade Mark Zuckerberg valspråket "time well spent". Zuckerberg menade att han ville säkerställa att Facebookanvändarna faktiskt fick ut någonting av all den tid de la på plattformen.

Nu verkar Facebooks dotterbolag Instagram hoppa på samma tåg. Techsajten Techcrunch uppmärksammade tidigare i veckan en ändring i Androidkoden för Instagrams app kallad "Usage insights". Den nya funktionen ska bland annat ge användare information om hur mycket tid de ägnat på plattformen. Nyheten har bekräftats av Instagrams vd Kevin Systrom.

USA öppnar upp för onlinespel – medier tros vara vinnare

USA:s högsta domstol har beslutat att tillåta onlinespel och casinon i landets alla delstater, något som tidigare huvudsakligen skett i Las Vegas. Precis som i Sverige, där många mediebolag tjänar enorma sommor på spelreklam, tros beslutet ge en boost till medier som kämpar med sina annonsintäkter, det rapporterar Wall Street Journal.

Tele2-vd:n kan lämna för danska TDC

I januari slog Tele2 och Com Hem ihop sina verksamheter och meddelade att Tele2:s ordförande Mike Parton skulle komma att lämna sin post. Tidigare i veckan meddelade danska teleoperatören TDC, som tidigare i år försökte gå samman med MTG, att Parton röstats in som ny ordförande i bolaget, redan innan han lämnat sin post på Tele2. Tilltaget har enligt Dagens Industri väckt vrede i Kinneviksfären. Tidningen skriver också att Partons plan nu är att locka över Tele2:s tidigare vd Allison Kirkby till TDC.

Kirkby har under flera år hyllats för sitt framgångsrika sätt att leda Tele2 och många överraskades när hon inte utsågs till ny vd efter sammanslagningnen av Tele2 och Comhem. Den rollen gick istället till Com Hems vd Anders Nilsson.



Dela sidan: