Dela sidan:

En grådaskig fredag i slutet av januari samlades ett tjugotal ledande kreatörer och strateger från byråer runt hela Norden i Köpenhamn. Målet: att ta fram en film som visar vad nordisk kreativitet handlar om. Bakom satsningen står nätverket Creative North där drygt 50 byråer ingår.

Initiativtagare än danske Jakob Stiegler som har en bakgrund på AOL och som nu driver byrån Mano. I en modernistisk paviljong med utsikt över Köpenhamns inlopp ställde han sig framför gruppen och lade ut premisserna för samlingen.
– Vi behöver lära oss att tänka stort som en samlad region, sa han och visade upp en bild på topplistan över länderna som vunnit flest priser i reklamtävlingen D&AD under fjolåret. Om man lägger ihop de nordiska ländernas priser hamnar vi som region på fjärde plats bland de mest belönade länder i världen. 

De senaste åren har flera byråer haft stora internationella framgångar med sina kampanjer. Från Sverige är Forsman & Bodenfors och Åkestam Holst två lysande exempel. 
– Jantelagen är fortfarande stark. Trots att många byråer nått stora internationella framgångar har de inte lyckats bana vägen för fler. Många tror att det är ett nollsummespel och är rädda att bli av med sina kunder, men det är inte så det fungerar. Istället borde vi försöka få in fler internationella uppdrag, säger Jakob Stigler.

Nätverket Creative North grundades i Cannes Lions för fyra år sedan, men mötet i Köpenhamn är det första av sitt slag. På förhand hade byråerna fått skicka in sina bästa case från de senaste åren. Totalt hade 70 bidrag skickats in. Nu skulle de tio bästa sållas fram genom gammalt hederligt grupparbete. 
– Jag jobbade 12 år i restaurangbranschen och såg hur de hjälpte och stöttade varandra, trots att konkurrensen var stenhård. Ta Noma som exempel. När de fick sitt genomslag skapa de något som var större än de själva. Min tanke var att försöka skapa något liknande i reklambranschen, förklarar Jakob Stigler.



Deltagarna delades in i tvärnordiska smågrupper som fick uppdrag att sålla fram en shortlist med de bästa kampanjerna. Efter lunchen skulle de sedan komma upp med en storyboard för hur de kan paketeras till en gemensam showreel. Jakob Stifler förklarade att samlingen kunde liknas vid ett "garageband" som träffades för att repa.
– Om vi hade satt upp ett allt för strikt ramverk hade det varit enkelt för alla att avstå. Det faktum att vi inte satte upp några regler – bara ett gemensamt mål – gjorde att många har velat hoppa på. Det spelar ingen roll hur det låter, det viktiga är att vi faktiskt spelar tillsammans.

Hur får ni byråerna att samarbeta och inte bara se till sin egen vinning?
– Det här har aldrig gjorts förutom, så det är egentligen inget som står på spel. Till skillnad mot exempelvis juryn i Cannes, där alla försöker promota sina egna bidrag, spelar det inte så stor roll om man kommer med eller inte här. I år är det främsta målet att få ihop en showreel. 

En av svenskarna som deltog i samlingen var Malin Wikerberg som är creative director på Garbergs Malmö.
– En bra ambition att sätta nordisk kreativitet på kartan. Även om de nordiska byråerna utmärker sig internationellt i tävlingssammanhang så agerar vi fortfarande på små marknader. Genom att kraftsamla och marknadsföra oss som en starkt kreativ region kan vi nå högre status hos internationella kunder och nätverk. Vi lever i en global och digital värld, säger hon.

Vad tyckte du om upplägget?
– Den goda ambitionen i att ses och prata om nordisk kreativitet var bra men jag är lite tveksam till tillvägagångssättet för att skapa en representativ showreel. Alla fick inte se alla case. Vi satt i olika jurygrupper och skulle rösta fram de case som förmedlar den bästa helhetsbilden av nordisk kreativitet. Jag tycker det borde vara mer diskussioner kring de bidragen som gick vidare och att man skulle kunna lyfta in och ta bort case. 

En liten snackis bland deltagarna var den påtagliga mansdominansen under mötet. Könsbalansen var uppskattningsvis 80/20. 
– Jag frågade arrangörerna och de hade tydligen efterfrågat fler kvinnliga deltagare. Varför det inte blev så vet jag inte. Men det var märkbart. Det kändes old fashioned, säger Malin Wikerberg.

En reflektion är att branschen generellt har svårt att samarbeta över byrågränserna. Vad har ni att vinna på det?
– Vår bransch är i konstant förändring och just nu är samarbete viktigare än någonsin för att stärka positioner. Detta är ett exempel. Med en gemensam storytelling om Norden som en kreativ hub kan vi få gehör hos större aktörer ute i världen. Det vinner vi alla på.

I slutet av dagen hade alla smågrupper tagit fram ett förslag till hur showreelen kunde utformas. Efter ett röstningsförfarande landade det i ett koncept som du kan se här nedan. Två av de ursprungliga bidragen, båda från Forsman & Bodenfors, har fått strykas ur den slutgiltiga versionen av upphovsrättsliga skäl.
– Nästa steg blir att etablera begreppet Creative North internationellt, och att fortsätta driva vår gemensamma agenda, säger Jakob Stigler.

Här är casen som kom med:

  1. THE SWEDISH NUMBER, INGO, THE SWEDISH TOURIST ASSOCIATION
  2. THE THINGS WE SHARE, &CO/NOA, TV 2 DENMARK
  3. THE DNA JOURNEY, &CO/NOA, MOMONDO
  4. HELP A DANE, &CO/NOA, DANISH CANCER SOCIETY
  5. DO IT FOR MOM, ROBERT/BOISEN & LIKE-MINDED, SPIES
  6. TRAILER ASSIST, TRY, HARALD A. MØLLER/VOLKSWAGEN NORWAY
  7. #IAMTOMOFFINLAND (LAUNCH CAMPAIGN FOR THE MOVIE 'TOM OF FINLAND'), BOB THE ROBOT, FINNKINO & HELSINKI-FILMI
  8. SHEEP VIEW, LIQUIDMINDS & SANSIR DANMARK A/S, VISIT FAROE ISLANDS & ATLANTIC AIRWAYS
  9. THE BLUE BAG, IKEA CREATIVE HUB & ACNE, IKEA
  10. HUMANIUM METAL, ÅKESTAM HOLST & GREAT WORKS, IM/HUMANIUM METAL

 



Dela sidan: