Dela sidan:

Nu lanserar polisen en ny kampanj för att locka fler till polisutbildningar runt om i landet. I samband med kampanjen, som går ut nu i maj, är att fram ett nytt koncept där budskapet "Det finns en större uppgift" ska locka folk till polisyrket. 

– Vi vill med kampanjen berätta om polisyrket och hur man som polis är med och skapar trygghet i människors liv. Målet är att få fler personer att söka till polisutbildningen, säger Thomas Zaring, kommunikationsstrateg inom polisen, i ett pressmeddelande. 

Tillsammans med kollegan Lena Glennert ansvarar han för arbetet kring kampanjen. Tanken är att främst nå ut till målgruppen 18-35 år, där kvinnor och folk med utländsk bakgrund är särskilt prioriterade. 

– Vi ska på sex år bli 10 000 fler anställda, merparten av dem poliser. Det är en volym och en tidsram som ställer stora krav på myndigheten och ett omfattande arbete pågår nu för att både attrahera och rekrytera samt ta emot så många nya medarbetare, säger Lena Glennert i en kommentar.

Det nya konceptet är framtaget tillsammans med Prime. Filmproduktion av Filmuminati. Digital byrå är North Kingdom. Mediebyrå är Nowa kommunikation.

Med "en större uppgift" syftar polisen på:

  • Samhällsuppdraget: bidra till att minska brottsligheten och öka tryggheten.
  • Samverkan: i det nära lagarbetet och i samverkan med andra samhällsaktörer.
  • Självkänsla: ett arbete där du utvecklas som människa.
  • Stolthet: meningsfulla uppgifter där man gör skillnad i andra människors liv.
  • Stor variation: mångfald och bredd i arbetsuppgifter.Stora sammanhang: stora samhällsuppdrag för polisen att hantera.

Källa: Polisen

Konceptfilm samt kampanjfilmerna går att se här: 



Dela sidan: