Dela sidan:

Facebook Stories avslöjar att de har 150 miljoner dagliga användare - och nu ska annonserna trilla in.
Efter att ha hållit tyst i 14 månader om aktiviteten kring Facebook Stories, meddelar nu företaget att man på en daglig basis har runt 150 miljoner dagliga användare. Nu vill Facebook tjäna pengar på funktionen och testa sina första annonser, uppger Techcrunch

Videoannonserna har ett tidsspann på fem till femton sekunder och går att skippa. Förhoppningen är att annonsörer ska förlänga sina Instagram-stories och låta de vara ett del även i Facebooks flöde. Facebook planerar även att ge företag fler mätvärden, som ska lyfta stories-funktionen och få annonsörer att investera i tjänsten. 

Snapchat kopierar Facebook - lanserar liknande räckvidds- och frekvensverktyg.
Sociala medier kopierar av varandra. Det verkar vara den nya modellen när Snapchat, likt Facebook, hämtar inspiration från sin konkurrent. Facebook Stories är ett resultat av Snapchats mest frekventa funktion. Digiday uppger att det nu är Snapchats tur att använda sig av Facebooks taktik. Detta genom att erbjuda ett liknande räckvidds- och frekvensverktyg för annonsörer och underlätta medieköp.

I april började Snapchat använda sig av det nya verktyget, som gör det möjligt för annonsörer att köpa "Snap-annonser" för en uppsättning CPM, om de planeras i förväg. Systemet hjälper annonsörer att utvärdera hur mycket de ska spendera för att nå ut till en viss målgrupp i en kampanj. Bland annat kan annonsörer begränsa antalet gånger en användare får upp en annons. Snapchat hoppas att det nya verktyget ska ge en skjuts i företagets reklamintäkter. 

Intresset för AI-högtalare ökar
Siffror som Strategy Analytics tagit fram visar att intresset för AI-högtalare ökar. AI-högtalaren fungerar både som en högtalare och digital assistent och under årets första kvartal levererades 9.2 miljoner AI-högtalare globalt. Vilket är en ökning med 278 procent sett till hela året. 

Amazon Echo toppar fortfarande med en marknadsandel på 44 procent, men förra året låg marknadsdelen på 82 procent. I samma veva växer Googles AI-högtalare Google Home och fördubblar sin marknadsandel med 2.4 miljoner sålda exemplar och upp till 26.5 procent. Under det första kvartalet sålde Google 709 procent mer än samma periode föregående år.  

– Detta bekräftar vår uppfattning om att den här nya marknaden är här för att stanna, säger David Mercer, vp på Strategic Analytics, i ett uttalande. Detta uppger SiliconAngle. 

Marknadsförare räds att tappa sina e-postprenumeranter av GDPR
Allt fler företag försöker behålla sina prenumeranter. Genom att skicka erbjudanden och exklusivt innehåll till prenumeranter vill de stimulera användarna till att fortsättningvis vilja ha meddelanden från avsändaren. 

När GDPR-lagen träder i kraft den 25 maj finns det stor risk att företagen redan har förlorat dessa prenumeranter och därför gör man nu en kraftansamling för att behålla dem. 

E-postmarknadsföring är en toppinkomstdrivare. Samtidigt skriver Digiday att det inte bara behöver vara dåligt att förlora prenumeranter, då det sållar bort konsumenter som ändå inte vill ta del av kommunikationen. Det skulle innebära en effektivisering av företagens kunddatabaser. 

Fox News med sin första kvinnliga vd.
Suzanne Scott
blir Fox News och Fox Business Network första kvinnliga vd. Hon har tidigare varit ansvarig för programmering inom Fox News och Fox Business. Företaget har försökt komma bort från tidigare medarbetares sexuella trakasserier, som till exempel fick Bill O´reilly sparkad. 

Hon ersätter Jack Abernethy som varit tillfällig vd, sedan Roger Ailes lämnade företaget 2016. Detta skriver Adage. 


Dela sidan: