Dela sidan:

Norden, följt av Storbritanien, har högst andel prenumeranter när det kommer till betalda streamingtjänster i hushållet. Mediavision har i en ny undersökning sett en toppnotering av antalet prenumeranter för betalda streamingtjänster i Norden. Siffran uppgår till 45 procent, vilket betyder att fem miljoner hushåll i regionen prenumererar på minst en streamingtjänst. 

Tillväxten har under de tolv senaste månaderna ökat med sexton procent, och 700 000 prenumeranter har tillkommit. Enligt undersökningen är konsumenterna långt ifrån mätta och marknaden förväntas att växa ytterligare. 

Streamingjätten Netflix är fortsatt starkast med nästan 3.5 miljoner prenumererande hushåll i Norden. Men trots deras starka position har Netflix marknadsandel försvagats något under det senaste året, från nära 50 procent för ett år sedan till 40 procent idag. I stället har mer lokalt förankrade streamingtjänster som Viaplay och C More ökat sina andelar.

– Streamingtjänsterna växer mycket starkt i Norden och konsumenternas aptit för SVOD är dessutom ökande. Glädjande för flera nordiska mediebolag är att de lokala tjänsterna växer starkt. Marknaden drivs också av att många väljer att skaffa mer än ett abonnemang. Så även om Netflix med bred marginal är störst, finns utrymme för fler. Just nu noterar Mediavision ett ökat intresse för de lokala aktörernas tjänster, både reklamfinansierade, gratis och betalda. Vår tolkning är att de investeringar som nordiska mediebolag gjort i innehåll och teknologi nu ger resultat. Men det är också vår uppfattning att konkurrensen kommer att tillta ytterligare, eftersom flera "nya" globala medieaktörer sannolikt gör entré i Norden. För konsumenter innebär detta en fortsatt ökning av utbud och valfrihet, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, i ett pressmeddelande.

Så ser den nordiska streamingmarknaden ut i siffror:


Dela sidan: