Dela sidan:

För den som befann sig i sociala medier eller på nyhetssajter i helgen, vilket är de allra flesta, gick det knappast att undvika det engelska kungabröllopet mellan prins Harry och Meghan Markle.

I två blixtkampanjer valde därför IKEA att ge sig in i diskussionen. Den första posten, med stolen Harry, skickades ut strax innan bröllopet och riktade sig till alla de som letar efter sin egen Harry. 

Den andra posten marknadsförde IKEA:s matlåda Pruta och tog tillvara på de matrester som förmodligen blev kvar efter bröllopet.

Kampanjen är framtagen av Acne och IKEA creative hub.

– Med båda inläggen och med glimten i ögat slår vi ett slag för vardagslivet. Kunglighet eller inte. Vi måste alla balansera vardagen, med matrester och kärlek – även om det är kärleken till en favoritstol, säger Jovana Basrak Keric, Content Specialist på IKEA.

IKEA:s manér med småkampanjer knutna till en uppmärksammad händelse har tidigare hyllats. Bland annat har kommentaren till Balenciagas väska för 20 000 mottagit ett flertal internationella priser.

Se den andra posten längst ned i artikeln.

Arbetsgrupp:

Executive Creative Director, ACNE: Johan Bello
Creative Director, IKEA Creative Hub: Morten Kjaer
Senior Art Director, ACNE: Tiago Pinho
Art Director, ACNE: Isaac Bonnier.
Copywriter, ACNE: Joel Lindblad
Photographer: Anders Kylberg
Account Director, ACNE: Lovisa Friman Bendz
Assignor IKEA: Jovana Basrak Keric
Strategic Planner IKEA Creative Hub: Kim Saxberg
Assignment Leader, IKEA Creative Hub: Louice Alvarsson


Dela sidan: