Dela sidan:

Årligen görs en Sifo-undersökning på barns medievanor, Orvesto Junior, som kartlägger konsumtion på internet. Genom att bland annat sammanställa data och insikter om hur barn konsumerar media på olika plattformar, är förhoppningen att vuxna ska få en inblick i deras medievanor. 

Undersökningen visar att nästan alla barn är uppkopplade dagligen. Den ökade tillgången till datorer, surfplattor och mobiltelefoner gör det enklare att vara ute på internet och 96 procent av alla barn är i någon form ute på internet varje dag. Den siffran är likvärdig med fjolårets undersökning, men har på de senaste åren stadigt ökat. 

Nio av tio barn, i åldrarna 7-15 år, är minst en gång i månaden inne på Youtube och är tveklöst den största underhållningssidan för barn på internet. Minst 26 procent av barnen i åldrarna 10-15 år prenumerar på en youtubekanal och 80 procent som prenumerar på en kanal. Pojkar använder streamingtjänsten i högre utsträckning än flickor, och att det då ofta handlar om att kolla på när andra spelar spel. 

Överlag är det spel och influencers som toppar listorna när barnen väljer vad de vill titta på online och ta del av i sociala medier. Samtidigt är många av medieanvändarna trötta på all reklam som florerar och 63 procent uppger att de ser det som ett störningsmoment. Det är dock sociala medier som i sin tur tar upp allt mer tid i deras mediekonsumtion, där Youtube toppar listan rejält. Det är också barnens största nyhetskälla, samtidigt som de ser tv som den mest trovärdiga nyhetskällan. 

En lista över de 30 mest populära kanalerna på Youtube går att se nedan: 



Dela sidan: