Dela sidan:

Vid årsskiftet väntas de nya reglerna för onlinespel och nätcasinon, inklusive marknadsföring av dem, att införas.

Men än så länge är det fortfarande olagligt för medier registrerade i Sverige att ha annonser från spelbolag som saknar licens i Sverige. Ändå har många valt att späcka sina sajter med reklam för utländska bettingolag och nätcasinon.

Men nu avslöjar Breakit att medierna är satta under press av Lotteriinspektionen. I fredags skickade myndigheten ut ett vitesföreläggande till 39 svenska medier, däribland Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Nöjesguiden och en rad stora lokaltidningar. Lotteriinspektionen kräver att medierna slutar med annonser från spelbolag, annars riskerar de böter på cirka 100 000 kronor.

– Vårt mål är att man följer lagen, detta ska få dem att upphöra, säger Marcus Aronsson, samordnare för arbetsgruppen mot illegalt spel på Lotteriinspektionen i en intervju med Breakit.

Men enligt Breakit finns möjligheten för medierna att överklaga beslutet. Förmodligen kommer beslutet då inte ha vunnit lagakraft innan de nya reglerna träder i kraft.

– För vår del är detta av betydelse även om det kommer en ny lag. Även då kommer det att vara olagligt att länka till lotterier anordnade av aktörer som saknar licens, säger Marcus Aronsson till Breakit.

Läs Resumé Insikts granskning av spelbolagens marknadsföring här.



Dela sidan: