Dela sidan:

I dagarna köpte amerikanska PayPal upp det svenska fintech-bolaget iZettle för 19 miljarder kronor. Nu lanserar bolaget ett nytt kommunikationskoncept som rullar ut i en 360-kampanj, med syfte att hylla småföretagare som går sin egen väg. Kampanjen lanserades under gårdagen och kommer även att synas i en utomhuskampanj, tv, print, bio, dooh och pr. 

Förhoppningen är att visa på mångfalden och valfriheten som mindre aktörer erbjuder i sina lokala områden. 

– Att driva eget är inte så glamoröst som det målas upp, det är stenhårt jobb under svåra villkor, fyllt av både personliga och professionella kompromisser. Vår mission är att hjälpa småföretagare slå sig fram i en värld av jättaroch den delar vi med PayPal. Tillsammans kommer vi båda att ha ökade möjligheter att kämpa för småföretagare över hela världen och med den här kampanjen vill vi visa att alla kan hjälpa till att skapa en värld som fortsätter främja mångfald och valfrihet. Jag är väldigt imponerad av hur Edelman Deportivo har hjälpt oss att få fram det budskapet, säger Patrik Karlsson Brand & Creative Lead på iZettle, i en kommentar. 

Kampanjfilmen har hämtat inspiration från Netflix-serien Black Mirror, där huvudkaraktären Billie tar upp kampen mot jätten Giant Corp, som slukar alla affärsmöjligheter och försöker lura in folket i en "konsumentdvala". Tanken är att skildra hur stora företag snabbt växer och krossar allt i sin väg. 

– Med det här varumärkesarbetet och lanseringen vill vi sticka ut genom att ta avstamp i ett kulturellt fenomen och bryta trenden av generiska budskap riktade mot småföretagare. Vi befinner oss i en värld där jättarna tar över och småföretagen slås ut, och tillsammans med iZettle vill vi väcka en rörelse som gör motstånd och uppmanar människor att handla lokalt, berättar Jasper Nordling, Business Director på Edelman Deportivo.

Credlista

Kund: iZettle
Byrå: Edelman Deportivo
Regissör: Alaska
Produktionsbolag: Iconoclast
Byråproduktion: Colony
Mediebyrå: IUM

Kampanjfilmen kan ses här: 




Dela sidan: