Dela sidan:

Fyra organisationer som representerar 4 000 publicister runtom i världen ligger i konflikt med Google och dess vd Sundar Pichai. Anledningen till det är GDPR, som träder i kraft på fredag, och mer specifikt hur techbolagen tar sig an EU:s nya dataskyddslag. Google å sin sida menar att de samarbetar med publicister för att förbereda sig inför lagen. Men det håller inte alla publicister med om. De menar att Googles offentliga uttalanden i frågan inte matchar gigantens handlingar bakom kulisserna. I stället menar de att Google använder sin totala dominans i det digitala annonssystemet för att förbättra sitt eget försprång, medan publicisterna får dra det kortaste strået.

I torsdags träffade företrädare för Digital Content Next, European Publishers Council, News Media Alliance och News Media Association Google på dess kontor i New York, London, San Fransisco och Washington för att komma överens i frågan.

– Det här mötet kommer direkt från monopolistens spelplan, eftersom Google försöker tvinga på alla andra sina villkor på alla andra samtidigt som man undviker att officiellt berätta varför man inte vill göra några förändringar, säger Jason Kint, vd på Digital Content Next, till Ad Age.

– Under det senaste året har vi engagerat över 10 000 av våra publicister, annonsörer och byråer i nästan 60 länder i workshops, events och samtal kring förändringarna som vi kommer att göra inför GDPR. Vi kommer att fortsätta öppna våra dörrar för publicisterna för att engagera dem i diskussionerna kring GDPR, säger en talesperson från Google, till tidningen.

Chefsläkare polisanmäls efter angrepp på reporter
När Sveriges Radios reporter Emelie Rosén skulle intervjua en chefsläkare på Södertäljes sjukhus spårade situationen ur. Chefsläkaren ska enligt reportern ha kastat sig över bandaren för att stänga av inspelningen och sedan tryckt upp mikrofonen i hennes ansikte. Intervjun skulle göras med anledning av en pågående vårdgranskning. Sveriges Radio har polisanmält händelsen. Tills vidare är chefsläkaren avstängd. Det skriver Aftonbladet.

Martin Timells advokat: Förväntar mig friande dom …
Igår inleddes rättegången mot Martin Timell som står åtalad för våldtäkt. Nu säger advokaten Hanna Lindblom, tv-profilens försvarare, att hon är kritisk mot åklagarens bevisning. Anledningen till det är att hon menar att åklagaren använder sig av vittnesmål som består av både andrahands- och tredjehandsuppgifter. Dessutom menar hon att många av de som medverkade på festen, då våldtäkten påstås ha ägt rum, var påverkade av alkohol.

– Jag förväntar mig en frikännande dom, säger Hanna Lindblom till Expressen.

… Analyser: Utredningen mot Timell skickar viktig signal
Expressens Fredrik Sjöshult menar att utredningen mot Martin Timell skickar en viktig signal om att de kvinnor som anmäler våldtäkt blir tagna på allvar. Vidare för han resonemanget om att kritiken mot att rättsväsendet inte tar sexbrott mot kvinnor på allvar inte stämmer i det här fallet. Samtidigt skriver SvD:s Mårten Schultz att fallet är sällsynt på två plan: Dels att det handlar om en händelse som ligger så pass långt tillbaka i tiden som tio år, och dels att det är ovanligt att någon åtalad för våldtäkt får stöd från allmänheten.

Michelle och Barack Obama ska göra film och serier på Netflix
Ex-presidenten ligger inte på latsidan. Nu har han tillsammans med sin fru Michelle Obama tecknat ett flerårigt avtal för att producera ”mångsidig innehållsblandning” på Netflix. Det innebär alltifrån serier och filmer till dokumentärer och dokumentärserier som kommer att göras tillgängliga för de 125 miljoner Netflix-hushållen i 190 länder. Paret Obamas produktionsbolag heter Higher Ground Productions.

– Jag och Barack har alltid trott att berättande kan ändra på hur vi ser och uppfattar världen. Att det kan hjälpa oss att bli mer öppensinnade, säger Michelle Obama i Netflixs pressmeddelande.

Youtube har problem i kampen mot Spotify
Nya Youtube Music lanseras i dag, men kommer inte att kunna utmanövrera Spotify. Det säger Lars Nylin, chefredaktör för Musikindustrin.

– Ett jätteproblem för Youtube är att alla har lärt sig att deras innehåll är gratis, säger han till TT.

Youtube Music kommer att kosta tio dollar i månaden och för det kommer kunderna att få tillgång till en obegränsad mängd musikinnehåll, i en annonsfri miljö.



Dela sidan: