Dela sidan:

Schibsted, Bonnier News och MittMedia anpassar sig till GDPR på olika sätt. Resumé publicerade igår en artikel med Schibsted Sveriges försäljningsdirektör Anders Nylander angående deras beslut att pausa alla annonser från Google.  

– Som vi tolkar den information vi har fått från Google har de gjort en annan bedömning än vår. Om vi inte hittar en lösning, kan en möjlig konsekvens bli att aktörer som använder Googles verktyg för annonsköp inte längre kan köpa Schibsteds annonsutrymme via Googles köpplattform DBM och DCM, efter det att GDPR träder i kraft. Schibsteds annonsutrymme kan fortsatt köpas via exempelvis Adform, Appnexus, BidTheatre eller Schibsteds egna Admarket, sa bland annat Anders Nylander då. 

Under dagen har Resumé försökt nå flera medieföretag som Bonnier News, Mittmedia och Aller Media för att reda ut hur GDPR-processen ser ut i slutskedet. Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News, skriver i ett mejl till Resumé att han inte hinner svara på några frågor. "Jag sitter i galet mycket möten nu inför morgondagen", hälsar han. 

Tidigare under dagen har han dock uttalat sig till Dagens Media, där det framgår att Bonnier inte har för avsikt att pausa några annonser från Google.

– Vi gör alltid våra egna bedömningar och strategival, varefter vi väljer våra partners, exempelvis Google som en viktig teknikpartner. Vårt ekosystem är inte uppbyggt på ett sätt så att en enskild aktör kan "äga" alla beslut, alla aktörer är beroende av varandra i flera olika led för att marknaden överhuvudtaget skall fungera. Flertalet mediehus, annonsörer och mediebyråer har globala teknikleverantörer som en del av sin strategi för analyser, annonsköp, socialamedier-strategi och sök, detta är inte unikt för Bonnier, säger Alexander Lydecker bland annat.  

Robin Govik, digital chef på Mittmedia, säger till Resumé att han inte är orolig inför morgondagen, 25 maj, eftersom de redan sen förra sommaren jobbat med förberedelser kring GDPR. 

– Problemet är att många, framför allt stora annonsteknikföretag, har ändrat förutsättningarna sent. Men även det kan vi löpande hantera tack vare våra egna utvecklingsresurser som gör att vi kan hantera det här agilt. Sedan många år har vi en datastrategi som gör att vi har "privacy by design" i våra egenutvecklade plattformar. Det innebär bland annat att vi inte gör affärer på vårt data genom att låta externa parter lagra och bearbeta det, säger Robin Govik. 

Har ni haft många möten gällande GDPR?

– Det är klart att det har blivit en hel del möten. Den interna förankringen har varit viktig för oss både från styrelse och ledning, men även bland alla medarbetare. Vi har däremot haft ett litet försprång eftersom vi sedan några år har en tydlig datastrategi som linjerar väl med GDPR. På det sättet har vi kunnat fokusera på att fortsätta utveckla vår affär snarare än att behöva göra stora utvecklingsinsatser för att följa GDPR.

Robin Govik anser att det kommer bli lite mer arbete på annonssidan, eftersom de måste anpassa sig till annonsteknikföretagens krav, men menar att hanteringen av personuppgifter och kraven på incidenthantering inte är så annorlunda jämfört med de rutiner som Mittmedia redan har. 

För ni en dialog med andra medieföretag och deras tolkningar av GDPR?
– Eftersom vi som jobbar med en lokal medieaffär, där alla har samma förutsättningar, är det också naturligt att vi strävar efter en gemensam hållning. Det vinner alla på. Sen har vi också varit aktiva inom ramen för TU.

Det har heller inte varit något påtryck från kunder, vilket Robin Govik tror beror på att GDPR fortfarande är väldigt absrakt. Han har också förståelse att Schibsted väljer att pausa all annonsering från Google, men att Mittmedia måste utgå från sitt egna perspektiv angående företagets affär och agera utifrån det.

Hur känns det inför morgondagen?
– Jag känner mig helt lugn. Det här är en lång process där vi kommer att under några år se praxis växa fram. Andemeningen med GDPR är bra. Att privatpersoner får bättre kontroll över sitt data. Det tror jag är en fråga som kommer att bli allt viktigare.

Aller Media har inte gått att nå för en kommentar. 



Dela sidan: