Dela sidan:

Den 30 april skrev Resumé en artikel om att KIT:s videproduktionsverktyg Story Engine hade avslutat sin beta-version, och gått vidare att nå ut til en bredare kundkrets. Nu står det klart att man inleder ett stort samarbete tillsammans med brittiska The Times och The Sunday Times, för att skapa förståelse hur de ska berätta sina historier för att få rätt effekt.

– För oss har det alltid varit viktigare att lära oss hur vi formar rätt budskap än att till varje pris hitta varje enskild läsare och ändå inte ha en bra historia att ge dem. Så här i GDPR-tider har detta förstås visat sig vara ett klokt val, säger KITs produktchef Fredrik Strömberg i en kommentar. 

KIT:s har tagit fram ett "språk" för att kategorisera innehåll och i det nya samarbetet ska tiotusentals artiklar klassificeras med språkprogrammet KITCORE. Programmet är en form av metadata som består av ett antal kategorier av data som beskriver den redaktionella processen och det innehåll som produceras på KITs plattform Story Engine.

Ben Whitelaw, Head of audience development vid The Times och The Sunday Times, menar att syftet med systemet är att lära sig vilka artiklar som presterar bättre än andra. Detta för att kunna utveckla det redaktionella arbetet när det gäller språk och layout gällande innehållet. 

– I dag jobbar redaktionerna ofta i en svart låda. Redaktörerna jobbar med magkänsla och erfarenhet, men kontexten för de beslut de fattar försvinner ofta på vägen. Den här typen av analys ger redaktörerna bättre styrning när de pratar med sina reportrar. 

– KITs inställning till journalistik passade perfekt med vår syn på världen. Precis som KIT tycker vi att redaktörerna spelar en viktig roll, så frågan vi tillsammans vi vill svara på är: hur ska de berätta sina historier på bästa möjliga sätt, säger Ben Whitelaw.

KIT erbjuder även samtliga Bonnier-företag en testperiod av deras videoproduktionsverktyg. 



Dela sidan: