Dela sidan:

I förmiddags avslöjade Resumé att Telia sitter i långt gångna samtal om att köpa Bonniers tv-verksamhet Bonnier Broadcasting. Prislappen uppges ligga på omkring 10 till 12 miljarder kronor vilket skulle innebära den i särklass största medieaffären i svensk historia.

Att en telekomoperatör som Telia köper en innehållsleverantör som Bonnier Broadcasting följer en av de starkaste globala trenderna på mediebranschen de senaste åren. En av de mest uppmärksammade affärerna är amerikanska teleoperatören AT&T:s försök att köpa innehållsleverantören Time Warner, en affär som dragits i långbänk på grund av segdragna utredningar av amerikanska konkurrensmyndigheter.

LÄS MER: Tele2 bekräftar samtal med Bonnier – aktien beläggs med handelsstopp

De senaste åren har liknande affärer skett genom Tele2:s köp av Comhem och Telenors köp av Bredbandsbolaget.

– Det främsta skälet är att man vill förtydliga sin konkurrensfördel gentemot andra operatörer. I dagsläget är operatörer till stor del utbytbara för konsumenten men kan du ha unikt innehåll distingerar du dig från konkurrenterna, säger Olle Lidbom, medieanalytiker på bloggen Vassa Eggen samt kommunikationschef på Norstedts.

Enligt Lidbom en delförklaring till marknadstrenden att många innehållsleverantörer haft svårt att nå och inte ser någon långsiktighet i sin affärsmodell.

Uppgifterna om en prislapp på mellan 10 och 12 miljarder kronor har förvånat många då både C More och finska MTV de senaste åren dragits med omfattande förluster. Hela anledningen till Bonnier Broadcastings resultat på 400 miljoner kronor kommer från TV4:s urstarka position på den kommersiella tv-marknaden.

Samtidigt var Bonnier Broadcasting och Bonnier News de enda affärsområdena som gick starkare under 2017 än tidigare. Totalt minskade Bonnier AB:s EBIDTA-vinst från 731 miljoner kronor (2016) till 625 miljoner kronor (2017).

Varför blir priset så högt?

– Jag gissar att det har att göra med att Telia verkligen behöver den här affären. Man har klivit ur flera marknader, däribland Centralasien, och har en ordentlig kassa. Det är heller inte otänkbart att man gjort analysen att C More har de tuffaste åren bakom sig. I TV4 köper man ju sig dessutom en marknadsledare på den kommersiella tv-marknaden där bolaget gått enormt starkt, säger Olle Lidbom.

Många frågar sig nu vad den svenska staten ska göra av sitt innehav i Telia där man kontrollerar 37 procent av aktierna.

– Det är den brännande frågan. Om staten skulle kontrollera både TV4 och vara huvudman för public service kommer säkerligen en stor debatt blossa upp.

Affären ställer också frågor kring framtiden för Bonniers medieverksamhet.

– Bonnier har länge identifierat sig som en mediekoncern med hela mediekakan i sin portfölj. När man häromåret sålde av sitt innehav i SF Bio tog man ett kliv bort från det. I dag spretar portföljen väldigt mycket och det är svårt att säga vad man ska göra av pengarna som kommer in, säger Olle Lidbom.

Enligt Olle Lidbom har Bonnier en svag historia av att förvärva nya mediebolag. En del investeringar, som i Youtubenätverket United Screens, har fått ett godkänt utfall medan andra, som investeringarna i amerikanska tidskrifter och magasin, varit katastrofala.

– En annan möjlighet är att man delar ut mer pengar till familjen Bonnier. Har man läst de böcker som skrivits om familjen förstår man att det finns delar av familjen som tycker att utdelningarna de senaste åren varit för små. Men i nuläget är det väldigt svårt att sia om vad Bonnier under Tomas Franzéns ledning är på väg.



Dela sidan: