Dela sidan:

Tidigare under förmiddagen avslöjade Resumé att Telia är nära att genomföra en storaffär genom att köpa Bonniers tv-verksamhet Bonnier Broadcasting.

Affären beräknas vara värd över tio miljarder kronor, alltså mer än värderingen av MTG:s tv-verksamhet som tidigare i år var nära att säljas till danska telekombolaget TDC. TDC:s MTG-köp gick i slutändan i stöpet efter att TDC fått nya ägare. Värderingen av Bonnier Broadcasting gör den potentiella affären till den största i svensk mediehistoria.

Telia gick under förmiddagen ut med ett pressmeddelande där bolaget bekräftade samtalen med Bonnier men avstod från ytterligare kommentarer. Bolagets aktie backade inledningsvis med två procent men har nu belagts med handelsstopp.

De senaste åren har vi sett en rad telekombolag runtom i världen som försökt lägga vantarna på olika innehållsleverantörer. På den amerikanska marknaden har operatören AT&T förskt köpa Time Warner i en långdragen affär som granskas av de amerikanska konkurrensmyndigheterna medan brittiska British Telecom gått tungt in på sporträttigheter och sänder både Champions League och Premier League.

Går affären igenom skulle Telia, sveriges största teleoperatör, att bli ensamma på den svenska marknaden om att både kontrollera innehåll och distribution.

En journalist som längre intresserat sig för och rapporterat tv- och rättighetsmarknaden är Fotbollskanalens Olof Lundh.

– Först och främst måste den här affären gå i lås, och med tanke på hur TDC:s köp av MTG:s gick i stöpet är det inte helt säkert. Det är ingen hemlighet att telekombolag letat efter innehåll och på den skandinaviska marknaden finns det inte så många alternativ. Det skulle dock förvåna mig om inte Bonnier behåller en minoritetspost i tv-verksamheten, om man säljer allt så säljer man av en stor del av framtiden, berättar han för Resumé.

Bonnier Broadcasting består i dag av TV4, C More samt finska MTV där de två sistnämnda dragits med knallröda siffror under flera år medan TV4 2017 levererade en vinstmarginal på 23 procent.

– Det är ingen hemlighet att C More varit en dålig affär för Bonniers och man på sistone inte har klarat av att hänga med i upphandlingskarusellen kring sporträttigheter, då man förlorade kampen om Allsvenskan efter att ha förlängt med SHL och köpt ett stort paket med kvalmatcher till EM 2020 och VM 2022. De rättigheterna har istället gått till internationella aktörer som Discovery och MTG som köpt rättigheter på skandinavisk nivå. Stämmer de här uppgifterna kan man ge sig in i den fajten igen, fortsätter Olof Lundh.

Telia har de senaste åren försökt köpa olika typer av innehållsproducenter, enligt Resumés uppgifter bland annat Discoverys svenska verksamhet.

Enligt Olof Lundh ska det inte tolkas som att Bonnier Broadcasting är Telias tredjeval utan snarare som att man sonderat marknaden och hållt informella samtal med flera aktörer.

– Glöm inte att Telia och Bonniers lade ett gemensamt bud på Premier League-rättigheterna hösten 2015, så kontakter har förekommit ett bra tag. Man ska även komma ihåg att det inte är någon garanti att det lönar sig affärsmässigt, på den brittiska marknaden har British Telecom, som satsat hårt på Champions League och Premier League och en rad andra sporter, nyligen varit tvunget att göra sig med 13 000 anställda, säger han.

Priserna på sporträttigheter, ett av de viktigaste verktyget för att locka användare att betala för premiumtjänster, har de senaste åren trissats upp ordentligt. Både på den svenska och internationella marknaden.

– De som säljer premiumrättigheter är nog inte missnöjda över att det kommer in ytterligare en kapitalstark aktör, avslutar Olof Lundh.



Dela sidan: