Dela sidan:

De senaste åren har Mittmedia, likt många andra mediebolag, haft en offensiv satsning för att öka antalet digitala prenumeranter.

Satsningen till trots stod de samlade digitala intäkterna, både annons- och läsarintäkter, förra året för  11 procent av totalintäkterna. Målet för 2018 är att den siffran ska ökas till 16 procent.

Nu kommer dock varningssignaler om att det kan bli svårt att uppnå de målen. I bloggen "I Mittmedia" skriver koncernens internreporter att antalet Plus-kunder, alltså digitala prenumeranter, minskat med 2 000 de senaste sex veckorna. Under året har målen för nettoökning av Plus-kunder endast uppnåtts fyra veckor.

– Om det skulle fortsätta på lång sikt så är det ett stort problem men vi måste följa det på sikt och inte vecka för vecka. Men det är klart att vi inte kan ha en sådan här utveckling framåt, säger Li L'Estrade, Pluschef på Mittmedia i en kommentar.

Enligt L'Estrade kommer hälften av minskningen från sporttjänsterna Bandypuls och Hockeypuls där sporternas säsonger just avslutats.

För att få bukt med problemen kommer Mittmedia att spärra erbjudandet om Plus-prenumerationer för en krona för återkommande kunder samt att köpa in robottexter om näringsliv, ett ämne kunder önskar fler artiklar om enligt Li L'Estrade.

– Vi gör många åtgärder och kommer göra ännu fler framöver. Jag vill egentligen göra en åtgärd i taget och utvärdera, men här behöver vi göra flera saker samtidigt, säger Li L'Estrade.

Mittmedias digitalchef Robin Govik berättar i samma artikel att koncernen även planerar att personalisera sajternas innehåll ytterligare.

Vid årsskiftet hade Mittmedia dryg 50 000 Plus-prenumeranter.

Förra året halverades Mittmedias vinst jämfört med året innan. När siffrorna kommunicerades berättade Mittmedias vd Per Bowallius att de sparpaket koncernen de senaste åren drivit igenom kommer att fortsätta.



Dela sidan: