Dela sidan:

2013 släpptes reklamkreatören Christina Knights bok "Mad Woman – A Herstory of Advertising". Boken blev inspiration för flera debatter inom reklam- och kommunikationsbranschen. Innehållet bygger på berättelser och vittnesmål från kvinnor i branschen som satte ljus på frågor om förebilder, byråkulturer och reklamens påverkan i samhället. 

Nu kommer uppföljaren "Not Buying It", som Christina Knight säger är en mer praktisk och konkret bok än föregångaren. 
– I den nya boken hittar du konkreta råd kring allt från hur du bemöter härskartekniker och sexuella trakasserier till hur du löneförhandlar framgångsrikt och både tar mer plats och skapar mer plats åt andra, säger Christina Knight till Resumé. 

Christina Knight menar att boken ska ses som en handbok, med svar på hur branschen ska bli mer jämställd och relevant – och hur man ska agera utifrån de berättelser som kommit fram under bland annat #metoo och se till så att de inte upprepas. 

– Det är viktigt att vi inte upplever att debatten är avklarad eller att frågan är löst - det återstår så mycket arbete för att säkerställa jämställda arbetsplatser i vår bransch där sexuella trakasserier och annat oacceptabelt beteende helt enkelt inte har en plats. Min bok vill dra ett strå till stacken för att möjliggöra och inspirera de arbetsplatserna i vår bransch. 

Sedan den första boken, Mad Women, upplever hon att diskussionen och medvetandet kring jämställdhet och mångfald tagit rejäl fart. Bland annat med hjälp av rörelser som #metoo och #sistabriefen. 

– Eftersom jag fått äran av att vara ordförande i Guldvågen har jag genom den, och genom Add Genders, noggranna kartläggningar av jämställdheten inom branschen och vetskapen om att många vill och många redan har jobbat medvetet på att skapa bättre jämställdhet på byråerna. Men mycket arbete återstår - vissa byråer tävlar inte alls i Guldvågen, vissa tävlar med bravur och hos några som tävlar ser man fortfarande en diskrepans mellan ledningens uppfattning om jämställdheten på byrån och medarbetarnas.

Christina Knight anser att jämställdhetsarbetet måste jobbas med kontinuerligt, där byråer kommer bli mer relevanta, kreativa och lönsamma om de öppnar upp för både jämställdhet och mångfald. 

Finns det en likhet mellan böckerna, eller har den här en annan "ton"?
– 
Mad Women byggde på intervjuer med framgångsrika reklamkvinnor i olika yrkesroller över hela världen. Syftet var primärt att inspirera och peppa kvinnor och män, i eller på väg in i branschen, för att poängtera vikten av förebilder och vikten av jämställdhet och fler perspektiv. Varje kapitel byggde på varje enskild kvinnas egna historia. I Not Buying It är tonläget genomgående mitt eftersom boken bygger på mina egna erfarenheter och reflektioner, såväl som en hel del research. Jag skulle alltså säga att tonläget är mer personligt utifrån mitt perspektiv, och dessutom en aning argare - efter alla diskussioner är det nu hög tid för förändring i den vår bransch. 

Varför tycker du att man ska läsa boken?
Jag hoppas att både kvinnor och män vill läsa boken - kvinnor primärt för att de ska veta och känna att de inte är ensamma med sina upplevelser och att de kan och har rätt att sätta gränser och ställa krav (hur en kan göra finns det gott om tips om i boken) - och män för att jag tror att det kan vara ögonöppnande för dem (vare sig de jobbar i branschen själva eller har en partner som gör det) och bra att kunna förstå vad kvinnor oftare, hör och upplever i branschen.

Boken släpptes i maj och ges ut av förlaget Olika.



Dela sidan: