Dela sidan:

"Stå upp för Sverige" är med 166 000 medlemmar en av de största Facebook-grupperna i Sverige. Det har tidigare varit stora skriverier om gruppen, som bland annat anklagats för att vara främlingsfientlig. Vid årskiftet hade 200 hatbrottsanmälningar mot inlägg som publicerats i gruppen kommit in till polisen, uppger Eskilstuna-kuriren

Gruppen startades som "Stå upp för Peter Springare" efter att polischefen Peter Springare delat ett facebookinlägg om gärningsmäns etniska ursprung som sedermera kritiserades från flera håll. Gruppen bytte dock namn efter att Peter Springare tagit avstånd från den.

SVT Opinion har granskat de 40 samhällsartiklar som fått störst spridning under början av 2018 i form av likes, kommentarer, reaktioner och delningar. Granskningen visar att 20 av inläggen har delats via Facebook-gruppen "Stå upp för Sverige".

Facebook-gruppen samlar runt 166 000 användare, vilket utgör cirka två procent av svenska facebookanvändare. Det finns dock ingen annan grupp som får samma effekt av sin spridning som "Stå upp för Sverige". 

– När någonting delas på sociala medier tolkas det som ett stort engagemang hos publiken, men i själva verket rör det sig ofta om flitigt arbete i en mycket begränsad grupp, säger professor Orla Vigsö som forskar om politisk kommunikation på Göteborgs Universitet till SVT Opinion. 

Spridningen kan innebära en effekt för mediers och politikers dagordning, men behöver samtidigt inte säga någonting om opinionen.

Gruppens administatrör, Patrik Markström, skriver i ett meddelande att gruppen vill påverka opinionen.  

"Inlägg som delas offentligt 100-1 000 gånger blir lästa även av många som inte röstar på SD och därigenom påverkar vi opinionen. Jag tror att många opinionsbildare och statsvetare kommer att sitta stumma när första valprognosen presenteras på valdagen."

"Stå upp för Sverige" är en mindre grupp än Aftonbladets "Vi gillar olika" och gruppen "Inte rasist, men", men är också mycket mer aktiv än de andra grupperna. 

I SVT:s artikel ger journalisten Emanuel Karlsten sin syn på varför han tror att gruppen får så stor spridning.
– "Inte rasist, men" får också väldigt stort genomslag, men de drivs av andra saker. "Inte rasist, men" tycker att mainstream-media är fine, de har inget incitament att driva upp trafik till vardagliga artiklar om att allt är bra. Men "Stå upp för Sverige" är kritiska mot normen och det breda etablissemanget, och kritik mot etablissemang skapar en mycket tydligare fiendekänsla; ett "vi mot dem", där delandet av en artikel blir aktivistiskt på ett annat sätt. Det driver upp engagemangssiffrorna, säger han till SVT Opinion. 

Emanuel Karlstens uttalande är något som Patrik Markström håller med om. 
– Problemet med mainstream-media är att de inte vågar tänka förbi fattade beslut. Exempelvis när ni rapporterar att en moské fått godkänt att genomföra böneutrop på fredagar, då borde ni våga analysera längre. I vår grupp vågar vi spinna vidare på er nyhet om böneutropen då ni håller tillbaka, skriver han.

Aftonbladets Martin Schori har gjort en mätning över de mest engagerade facebook-inläggren från förra veckans debatt mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfvén.

Likt Aftonbladet såg SVT Opinion att främlingsfientliga grupper var de som drev mest engagemang.
 



Dela sidan: