Dela sidan:

För ett år sedan tillträdde Maria Ziv som ny marknadsdirektör på försäkringsbolaget If med övergripande ansvar för de nordiska marknaderna och Baltikum.

Ganska snart efter att Ziv tillträtt på sin nya position genomförde If en undersökning för att få bättre pejl på vad kunderna verkligen tyckte om försäkringar och försäkringsbolag.

Föga förvånande upplevde marknaden att försäkringar var något man behövde, men helst av allt inte ville ha mer än nödvändigt att göra med.

If hade redan inlett en rad interna processer med syfte att förenkla arbetet.

– I affärsverksamheten har vi under en längre tid systematiskt arbetat med att förenkla de "touchpoints" där kunder upplevt att saker inte har varit tillräckligt enkla. Vårt fokus på att bli ett mer tillgängligt och enklare försäkringsbolag, vill vi nu att även potentiella kunder ska känna till, berättar Maria Ziv för Resumé. Även om våra befintliga kunder upplevt oss som enkla att ha att göra med så har det inte varit tydligt för de som ännu inte är kunder hos oss.

Maria Ziv berättar att If vill ha en personlig tonalitet i det kommunikationskoncept man nu lanserar, framtaget i samarbete med den mångåriga partnern Forsman & Bodenfors. Nytt är dock att man använt sig av sin inhouse-byrå för att på ett mer agilt sätt ska kunna ta fram digitala kampanjer.

Tidigare har If bland annat uppmärksammats, och prisats, för kampanjen "Watch your back" som skulle höja reflexanvändandets status.

Nu är det dock en annan ton som ska förmedlas, baserad på kundinsikten om att få vill ha med försäkringsbolag att göra. Enligt Maria Ziv är enkelheten en av de nyckelfaktorer bakom varför man väljer ett visst försäkringsbolag.

– Genom igenkänning och humor vill vi hitta en tonalitet som passar vår kultur och som skiljer sig från övrig bank- och försäkringssektor. Vi har förståelse för att man vill göra annat på sin fritid, och vi arbetar för att interaktionen med oss ska vara så smidig och enkel som möjligt, säger Maria Ziv.

Flera av de filmer som kommer att visas i sociala medier och i tv tar fasta på de poänglösa aktiviteter vi tar oss för när vi skjuter upp viktiga, men tråkigare, saker som försäkringar.

Det nya konceptet kommer även att för första gången gå på alla If:s nordiska marknader. Maria Ziv ser den varumärkesbyggande kampanjen som långsiktig och uttagen kommer visas framtill augusti. Framöver kommer man även att byta design på fler av bolagets kontaktytor mot kund.

– Att positionerna sig med enkelhet som fokus förpliktigar inte bara i kommunikationen utan i hela verksamheten. Men i och med att arbetet redan pågått intern under en längre period har mycket arbete i de övriga kontaktytorna redan gjorts. Vi har dock respekt för att vi aldrig kommer bli klara, det går alltid att förenkla ytterligare. Vi har påbörjat en spännande resa.

Se If:s nya reklamfilmer längst ned i artikeln.

Arbetsgrupper If:

Maria Ziv, Chief Marketing Officer
Marie-Therese Helmertz, Head of Brand Communication
Anna Helmersson, Head of Strategic Planning
Mathias Brandt Zaric, Head of Brand Design
Nina Bråthen, Caroline Glansén, Jarkko Kantoluoto, Birgitte Ringbæk, Head of Marketing (Norway/Sweden/Finland/Denmark)

Svensk Arbetsgrupp
Projektledare: Astrid Odell
Produktionsledare: Sofia Larsson
Kreatörer: Jesper Kronholm, Henric Antonsson, Göran Tell och Anna Steen

If Creative Agency:

Kaija Juntunen och Camilla Oksa, Projektledare
Torgil Birkestøl Jensen och Kimmo Hattunen, Creative Lead

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors och produktionsbolag:

Copywriter: Tove Eriksen Hillblom

Art Director: Johanna Hofman-Bang

Byråproducent: Magnus Kennhed

Account Director: Maria Bergkvist

Filmregissör: Johan Tappert

Filmproducent: Nathalie Cohen

Produktionsbolag: Cohen Production

Post-produktion: Tint

Mediabyrå: OMD och Red



Dela sidan: