Dela sidan:

Publicister tappar annonsintäkter efter GDPR – skyller på Google
De senaste veckorna har publicister sett ett tapp i programmatiska annonsintäkter. Digiday skriver att Google är en av orsakerna till tappet. Många publicister anser att GDPR-lagen är svårtolkad och att det har lett till olika tolkningar i överenstämmelsen mellan publicister och Google.

På kvällen den 25 maj informerades medieköpare av Google att de inte borde använda sig av tredjepartsverktyg i bokningar av annonser i Googles DBM-system då Google inte kunde garantera att tredjeparten var GDPR-kompatibel. Som ett resultat ökade handeln via Googles egna annonsköpplattform AdX. Kritiker menar nu att Google gjort sista minuten-förändringarna av strategiska skäl.

Bara några timmar efter att lagen trädde i kraft såg många oberoende adtech-plattformar och andra DSP:er att deras handel minskat med mellan 20 och 40 procent.

En DSP-ägare, som sett en kraftigt minskad handel på sin plattform sedan GDPR-reglerna trädde i kraft den 25 maj, säger till Digiday att de mindre adtech-plattformarna är några av de som drabbats hårdast av Googles agerande post-GDPR.

– GDPR har, precis som vi förutspådde, blivit en akronym för Google Data Protection Regulation. Vi och många andra mindre teknikleverantörer ser att våra intäkter påverkas betydligt av Googles sista minuten-beslut.

Google har dementerat att deras GDPR-policy utformats för att ytterligare flytta fram bolagets position på den digitala annonsmarknaden.

Efter kritiken – Facebook tar bort trendsektionen
I flera år har Facebook fått kritik för hur urvalet av nyheter gjorts i sin sektion med trendande nyheter. De har också fått kritik för att fejknyheter ska ha dykt upp i dess flöde. Sektionen har inte berört svenska användare, då den bara funnits i fem av de länder där Facebook finns. Enligt Facebook ska sektionen bara stå för 1,5 procent av de klick som nyhetskällorna får.

2016 hamnade sektionen i ordentligt blåsväder för första gången. Då visade en rapport nämligen att moderatorerna hade satt i system att hålla konservativa nyheter borta, något som sedermera medförde att Facebook sparkade den redaktionella personalen. Nästa vecka kommer Facebook plocka bort sin sektion med trendande nyheter och ämnen från desktopversionen av tjänsten helt och hållet, uppger The Verge...

... och telefontillverkare fick tillgång till Facebooks användardata
Facebook har under det senaste årtiondet tecknat avtal som gett mer än 60 olika tillverkare av telefoner och surfplattor tillgång till användardata, däribland Samsung och Apple. Det rapporterar New York Times.

Avtalet gjordes med syfte att låta telefontillverkare att bygga funktioner, som att posta bilder, utan att öppna Facebook-appen. Med tillgången som gavs kunde hårdvarutillverkarna komma åt omfattande information, även om användare som nekat att dela sina uppgifter med tredje part.

Facebook säger att avtalen inte bryter mot deras egna integritetspolicys eller deras förlikning med amerikanska federala handelskommissionen, FTC, från 2011. Sedan april i år håller avtalen dock på att avvecklas.

Anne Ramberg: ”#metoo är ett journalistiskt haveri” 
I SVT:s nya program ”Fönster mot medievärlden”, med Jan Helin som programledare, riktar nu Anne Ramberg, generalsekreterare för Advokatsamfundet, hård kritik mot medierapporteringen kring #metoo. – #metoo är ett journalistiskt haveri, för att använda starka ord, säger Anne Ramberg i SVT-programmet.

– Jag tycker just att det är ett paradigmskifte. Det är inte bara enskilda fall, utan det pekar på ett systemfel. Man tog till sig sociala mediers sätt att agera. Man blev aktivister, säger hon vidare. Kerstin Brunnberg som tidigare var vd för Sveriges Radio håller dock inte med. Hon anser att rapporteringen inte har lett till ett paradigmskifte – även om det förekommit ”felaktiga beslut”.

Tidigare Spotify-chef lämnar – går till Youtube
Tuma Basa väljer att lämna tjänsten som Spotify-chef och går istället till streamingjätten Youtube, där han kommer att bli chef för urban musik. ett begrepp som bland annat omfattar rnb, hiphop och i viss mån även elektronisk dansmusik. Detta uppger Billboard.

Tuma Basa har haft en liknande roll på Spotify, men då med fokus på hip hop istället för urban musik. Han ligger bakom den populära spellistan RapCaviar som nästan har nio miljoner följare. 

Uganda inför skatt på användning av sociala medier – anser att sociala medier sprider skvaller
Lagen som Ugandas parlament infört innebär att den som använder sociala medier ska få betala extra skatt. Detta för att motverka de icke önskvärda konsekvenser som sociala medier för med sig när de uppmanar till skvaller, enligt en rapport från BBC.

Exakt hur staten ska övervaka huruvida medborgarna använder sociala medier eller inte är oklart, skriver BBC. Definitionen av sociala medier tycks vara tämligen bred i sammanhanget. Utöver tjänster som Facebook och Twitter räkans även kommunikations-appar som Whatsapp och Viber in. Lagen ska träda i kraft 1 juli.



Dela sidan: