Dela sidan:

Den Unileverägda glassjätten Ben & Jerrys har via sin hemsida öppet visat sitt stöd gentemot kampanjen om de afghanska ungdomar som ser ut att få stanna i Sverige, när den nya gymnasielagen klubbas igenom 7 juni.

"Vi på Ben & Jerry’s tror på social rättvisa och på att vara medskapare av de samhällen vi vill skapa. Vi kommer att fortsätta att stödja den humanistiska folkrörelsen som river de murar som stänger ute människor och vara delaktiga i att skapa medmänskliga och interkulturella samhällen”, skriver Ben & Jerrys på sin hemsida.

Deras ställningstagande har väckt engagemang, inte minst på sociala medier, där diskussionen om huruvida glassjätten gör rätt som ställer sig bakom kampanjen gått varm. 

Bland annat har politiker som Ann Heberlein (M) och Paula Bieler (SD) kritiserat Ben & Jerrys ställningstagande och anser att de inte bör ge sig in i en politisk debatt. 

"Ett privat företag får naturligtvis göra precis som de vill. Men om ambitionen är att sälja så mycket som möjligt - i det här fallet glass - kanske man bör fundera några varv innan man väljer att ställning i en extremt infekterad politisk fråga. Jag tror hela den här idén om att företag ska ägna sig åt etisk marknadsföring är djupt problematisk och ofta kontraproduktiv", skriver Ann Heberlein i ett facebook-inlägg. 

Paula Bieler skriver på Twitter att hon bojkottat Ben & Jerrys i flera månader och att hon efter deras inlägg kommer att fortsätta med det.


 
Johan Ekelin, varumärkesstrateg och medgrundare av Lynxeye, ser en trend i att allt fler varumärken blir tydligare i transperensen av sina värderingar. 

– Ska man bygga varumärken idag måste man vara väldigt tydlig med sina värderingar i verksamheten och vad man vill åstadkomma. När man blir det, och människor ska köpa in sig på varumärket, så måste de bli tydligare på vad man tror på och inte tror på. Förlängningen blir dock att företagen kan ge sig in i saker som kan kopplas till politik, säger Johan Ekelin till Resumé. 

I Ben & Jerrys fall anser han att deras senaste ställningstagande speglar varumärkets grundvärderingar och att det är frågor som låg grundarna varmt om hjärtat. 

– Samtidigt så är det en extremt het fråga i svenskt samhälle idag. Och en av de tuffare frågeställningarna att ge sig in i som företag eftersom den är så polariserad. Men ska man bygga ett varumärke med tydliga värderingar så måste man också veta vad de betyder i det som man engagerar sig i - vad tycker vi inom företaget är rätt och fel?

Vad kan det få för konsekvenser? 
– Det kan få konsekvensen att man blir älskad av en del och inte gillad av andra. Transparensen ökar och det blir viktigt att varumärken är tydliga i sina värderingar, vilket jag tror att lojala kunder kommer belöna. Men så fort man börjar göra taktik av politiska utspel för att röra om, som inte har med varumärkens historia att göra, så tror jag att det kan bli ett gigantiskt minfält som bara kommer leda till backfire. 

Det är inte första gången som Ben & Jerrys ger sig in i debatter. Glassföretaget som grundades i USA har sedan tidigare ägnat sig åt politisk aktivism i landet och öppet visat sitt stöd i kampanjer för Barack Obama och Bernie Sanders under presidentvalet. 

Nedanför kan du se ett youtubeklipp när Bernie Sanders äter sin glass.


Dela sidan: