Dela sidan:

De senaste åren har varit tuffa för Sveriges största lokala tidningshus Mittmedia. Koncernen har trots mängder av initiativ och projekt haft svårt att ställa om läsarna från print till digital.

I dagsläget står de digitala intäkterna för 11 procent av totalen på drygt två miljarder kronor, en siffra Mittmedia hoppas kunna öka till 16 procent 2018.

Samtidigt är intäkterna från printaffären, både prenumeranter och annonsörer, ständigt svikande. Koncernen går visserligen med vinst, blygsamma två procent, men resultatet på 40 miljoner kronor kommer efter att tidningen de senaste åren minskat sina personalkostnader med cirka 100 miljoner och hälften av den vinst man presenterade 2016.

– Det är betydligt sämre än förväntat och en liten besvikelse, berättade finanschefen Thomas Wilson i en internintervju i samband med att bokslutet för 2017 presenterades.

Koncernvd:n Per Bowallius meddelade samtidigt att besparingarna skulle fortsätta in i 2018. De innebär dock inga nedskärningar, även om man kommer se över vakanser, sommarbemanning och hålla nere på antalet vikarier.

Och för en dryg vecka kom dystra nyheter för tidningen som vill öka sina digitala intäkter. På grund av alltför hög churn har antalet digitala prenumeranter minskat med 2 000 veckorna innan beskedet. Mittmedia berättade även i en internintervju att målet för nettoökning av digitala prenumeranter endast uppnåtts under fyra av årets veckor.

– Om det skulle fortsätta på lång sikt så är det ett stort problem men vi måste följa det på sikt och inte vecka för vecka. Men det är klart att vi inte kan ha en sådan här utveckling framåt, kommenterade Li L'Estrade, Pluschef på Mittmedia.

Ett initiativ som inletts för att få ned distributionskostnaderna för papperstidningen är det pilotprojekt man just nu genomför i Örnsköldsvik med tidningarna Örnsköldsvik Allehanda och Tidningen Ångermanland. Sedan en tid tillbaka distribueras tidningen i området med posten, och inte med den vanliga morgondistributionen. Det innebär att tidningen kommer till läsarna först vid lunchtid.

Och nu kan Resumé berätta att det kan bli verklighet även för koncernens 17 övriga tidningar. Enligt uppgifter till Resumé förs just nu diskussioner i Mittmedias styrelse om att införa postdistributionen om pilotprojektet faller väl ut. Ett beslut ska tas i augusti senare i år.

Styrelsen ska därmed ha övergivit den tidigare vd:n Thomas Pettersohns strategi om att minska utgivningen av tidningarna.

Resumé har sökt Mittmedias vd Per Bowallius för en kommentar men han ber att få återkomma i augusti.

I samband med att Mittmedia annonserade pilotprojektet kommenterade han dock frågan.

Snittåldern för pappersprenumeranter i Mittmedia ligger strax över 65 år, en målgrupp van att få sin tidning på morgonen, hur tror du att de kommer att reagera på den här förändringen?

– Det där är en fördom som kommit på skam de senaste åren. Det digitala beteendet hos de pappersprenumeranterna har utvecklats enorm starkt, speciellt i Örnsköldsvik. Vi ser fler och fler som går över från pappers- till e-tidning och antalet nya Plus-prenumeranter i januari ligger över vår målsättning, berättade han då.



Dela sidan: