Dela sidan:

Sedan Uppdrag Granskning förra veckan sände reportaget "#metoo och Fredrik Virtanen" har en rad människor riktat kritik programmet. Kritiker har menat att Uppdrag Granskning misslyckats när de riktat fokus mot de som vittnat om övergreppen istället för att rikta in sig på de publicistiska beslut som togs under hösten och vintern 2017. Andra visar att de detaljer Uppdrag Granskning lyft fram som felaktiga varit "hårklyverier".

I början av veckan spreds också uppgiften om att Lina Makboul, reporter på Uppdrag Granskning, skulle känna Fredrik Virtanen och därmed vara jävig. Uppgiften har dementerats av Fredrik Virtanen, Lina Makboul själv och Uppdrag Gransknings ansvarige utgivare Ulf Johansson.

Under gårdagskvällen gick Axel Gordh Humlesjö, producent på Uppdrag Granskning, ut i en debattartikel i Dagens Nyheter och där han menar att många av kritikerna använt en taktik som påminner om Donald Trumps.

"I Donald Trumps USA har medierna blivit en politisk spelare på ett tydligare sätt än någonsin. Presidentens tal om "fake news" och journalister som "enemy of the people" har upprört många här hemma. Men när man analyserar hans gräsrotsrörelse och den taktiska basen i attackerna mot medierna finns det oroande likheter med det som de senaste månaderna beskrivits som "kriget mellan #metoo-rörelsen och Uppdrag granskning" skriver Gordh Humlesjö.

Producenten skriver vidare att det i sociala medier spridits omfattande lögner om programmet och att hat och hot förekommit. Gordh Humlesjö kallar vidare uppgiften om att Lina Makboul skulle känna Fredrik Virtanen för en klassisk desinformationskampanj som dementerats av alla inblandade, men att det inte spelar någon roll då de redan var misstänkliggjorda.

"Nästan ingen av de inblandade personerna har velat ställa upp på intervjuer, varken journalister eller nyckelpersoner i #metoo-rörelsen. I stället har flera av dem valt att envägskommunicera på sociala medier eller i poddar."

Axel Gordh Humlesjö menar att debatten glidit från de publicistiska besluten som fattades till att istället bli en fråga om budbäraren.

"Den som tror att denna medieutveckling är till fördel för rörelser som #metoo gör ett stort misstag. Vem tjänar på en nyordning där journalister attackeras och hotas?"

Se "#metoo och Fredrik Virtanen" här.

ICA:s marknadschef Mats Liedholm lämnar för Fazer

Med reklamköp för 1,1 miljarder kronor var ICA Sveriges största annonsör 2017. Nu lämnar bolagets marknadsdirektör Mats Liedholm för att istället bli vd för Fazers affärsområde Fazer Lifestyle Foods. Han tar även plats i Fazerkoncernens ledningsgrupp, det rapporterar Market. Mats Liedholm har varit marknadsdirektör på ICA i fyra år, innan dess jobbade han som vd på Valora Trade Sweden och som marknadschef på Spendrups.

– Jag är stolt och mycket inspirerad över att jag får chansen att leda Fazer Lifestyle Foods under den här spännande utvecklingsfasen. Jag tror starkt på affärs­möjligheterna på den snabbrörliga matmarknaden, där hälsa och hållbarhet blir allt viktigare faktorer för konsumentintresset och konsumtionen, säger Mats Liedholm i ett pressmeddelande.

Läs Resumés helgintervju med Mats Liedholm här. 

Facebook börjar sända nyhetsprogram i kamp mot fake news

Facebook har länge kritiserats för att bidra till spridningen av falska nyheter, ett problem vd:n och grundaren Mark Zuckerberg erkänt att plattformen brottats med. Nu annonserar bolaget att man kommer att börja sända egna nyhetsprogram på plattformen Facebook Watch. Programmen kommer att vara originalproducerade för Facebook men göras i samarbete med nyhetsorganisationer som CNN, Fox News och ABC News, det rapporterar AFP.

"Vi försöker hitta nya sätt för våra användare att följa de nyhetsstories som engagerardem, samtidigt som vi säkerställer att de nyheter de möter på Facebook är trovärdiga och kommer från kvalitativa källor" skriver Alex Hardiman, chef över Facebooks nyhetsprodukter i en bloggpost.

Plattformen uppger även att man för samtal med 80 olika publishers i Australien, Europa, Indien och i Nord- och Sydamerika om hur man bör hantera breaking news-lägen.

Stor oro från annonsörer kring Youtubes varumärkesmiljö

Det senaste året har frågan om "brand safety" på Youtube varit flitigt omdebatterad och annonsörer har stundtals pausat sin annonsering på plattformen för att sända signaler till den Googleägda plattformen. Varumärken har bland annat oroat sig för att deras kampanjer ska dyka upp i samband med hatfyllt, extremistiskt och våldsbejakande innehåll. Enligt en ny undersökning från mediekoncernen Oath uppger så mycket som 94% av de tillfrågade annonsörerna att de oroar sig över frågan, det rapporterar The Drum.

Över hälften uppger även att de inte tycker att varken Youtube eller Facebook gör tillräckligt mycket för att lösa problemet, lika många ansåg dock att plattformarna gjorde ett bra jobb.

Facebook öppnar upp för annonsering på Facebook Marketplace

För drygt ett år sedan lanserade Facebook sin Blocketutmanare Marketplace, en sektion på plattformen där användarna kan köpa och sälja olika föremål. Radannonserna är gratis för användarna att lägga upp, men nu öppnar Facebook upp möjligheten att köpa räckvidd för annonserna. Än så länge går det inte att köpa exponering mot specifika målgrupper annat än ålder och geografisk position, det rapporterar Techcrunch.



Dela sidan: