Dela sidan:

Sedan den andra maj delas Östersunds Allehanda ut med posten, snarare än via traditionell morgondistribution. Pilotprojektet är initierat av Mittmedia i ett försök att få ned distributionskostnaderna för papperstidningen. I takt med att kurvan för antalet pappersprenumeranter pekar nedåt har det blivit en allt högre kostnad per distribuerad morgontidning, vars avtal är fast, en effekt man kan komma undan om tidningen istället delas ut via posten där man betalar per utdelad tidning.

– Det är en förändring som vi har genomfört för att fortsätta kunna dela ut papperstidningen och stärka den lokala journalistiken, säger Karin Näslund, chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda och Mittmedias övriga titlar i Västernorrland.

Enligt Karin Näslund har man sedan projektet inleddes visserligen tappat en del papperstidningsprenumeranter, men inte lika många som man förväntat sig. Tidningen har jobbat strategiskt för att hjälpa de pappersprenumeranter som vill byta till en e-tidnings- eller Plus-prenumeration.

Exakt hur mycket pengar tidningen sparar på förändringen är enligt Karin Näslund svårt att säga.

Snittåldern på Örnsköldsviks Allehandas pappersprenumeranter ligger i dag kring 72-73 och många har haft synpunkter på förändringen.

– Det har varit mycket reaktioner och starka känslor, vilket jag har stor förståelse för. Det är en mångårig vana som vänds upp och ned, berättar Näslund.

Sedan projektet inleddes har ÖA gått från att "totaldistribuera", när tidningen går ut till alla invånare oavsett om de är prenumeranter eller inte, en gång i månaden till en gång i veckan. Ändringen är ett försök att blidka de annonsörer som inte längre kommer ut med sina annonser på morgonen, innan prenumeranter drar i väg till jobbet. Det kan innebära problem för exempelvis den lokala ICA-butiken som vill nå prenumeranterna med sina erbjudanden innan de åker och handlar efter jobbet.

– Vi är inte längre så kanalfokuserade i vår annonsaffär, vi jobbar för att hjälpa annonsörerna att nå ut med sina budskap på olika sätt och kombinera kanaler.

Under gårdagen rapporterade Resumé om att Mittmedia kan komma att införa de förändringar som gjorts i Örnsköldsvik för koncernens övriga tidningar, givet att pilotprojektet faller väl ut. Diskussioner förs just nu i styrelsen och ett beslut ska tas i mitten av augusti.

Skulle du säga att projektet hittills fallit väl ut?

– Det tycker jag. Vi ser också att intresset för våra olika digitala produkter ökar alltmer, det är många som som går över till e-tidning.

Enligt Resumés uppgifter kan förändringarna införas i hela Mittmedia om projektet faller väl ut, hur ser du på det?

– Det är en fråga för styrelsen, säger Karin Näslund.



Dela sidan: