Dela sidan:

Färgkombinationen grönt och vitt är förutsägbart förekommande i Apotekets huvudkontor. Receptionen är därtill pyntad med ett urval av produkter från butikernas sortiment, och fylld av en strid ström av människor som tar varandra i hand inför fredagsmorgonens många möten.

Pr-konsulten Niclas Strahner uppenbarar sig i vimlet.

– Linda är på ingång och letar parkeringsplats, informerar han och sjunker ner i en stol bredvid mig.

Strahner passar på att berätta att han och Linda Nyberg jobbade tillsammans när SCA skulle delas i två börsbolag och att de nu samarbetar igen, när hon ska bygga upp en ny kommunikationsavdelning på Apoteket. Han tar dessutom tillfälle i akt att ge sin egen bild av sin chef och hennes karriär.

– Hon har ett samhällsengagemang, berättar konsulten, som först tog sig uttryck i journalistiken och sedan i den kommersiella världen. Förr kallade man det att byta sida. Men jag tror att de där sidorna är på väg att suddas ut i takt med att bolagens roll i samhället förändras. För 20 år sedan var det annorlunda, när företagsvärldens samhällsengagemang slutade vid sponsorskap. Då fanns inte csr-biten som vi ser i dag. Därför är det inte längre lika mycket ett sidbyte som ett plattformsbyte – att man hittar en ny plattform där man har utrymme att påverka människor eller driva en idé.

Men nog är det ett sidbyte trots allt, medger han när min invändning kommer. Hon har ändå skiftat från att arbeta för granskande organ till att jobba för den agendadrivande aktören som ofta är föremål för granskandet ifråga.

– Så är det absolut. Det handlar ju om vem som betalar ens lön. Linda och jag får betalt för att driva vår och Apotekets agenda.

Omsider ansluter även huvudpersonen ifråga. Hon skickar Strahner på jakt efter ett mötesrum medan hon själv tar sikte på kaffeautomaten. Där möter hon en kollega.

– Grattis! Jätteroligt! utbrister personen leendes.

Apoteket har precis gått ut internt med nyheten att Zlatan Ibrahimović hudvårdsprodukter blir en del av apotekskedjans sortiment, inflikar Nyberg. Han ska dessutom berätta om saken i ett reklaminslag, vilket är en fjäder i hatten för marknads- och kommunikationschefen, som har jobbat med att få in honom sedan hon började på Apoteket hösten 2017.

– Han gjorde också en film tillsammans med mig till den interna kommunikationen, för att peppa butikerna och stärka employer branding. Vi fick jättebra respons på intranätet. Och det är viktigt, för rekrytering är en av dagens apotekskedjors största utmaningar, berättar hon och tar ny sats mot ett mer avskilt rum, nu med händerna fyllda av ett par nybryggda koppar.

– Zlatan berättade att han hade blivit så glad över att produkterna klarat vår tuffa kvalitetskontroll. Man märkte att han hade varit lite nervös över det... och sånt där fejkar ju inte han!

Nyberg berättar att just kvalitetskontrollerna vägde tungt när hon tackade ja till jobbet. På "riktiga" Apoteket, som hon uttrycker det, vars strategi är att positionera sig som den trovärdiga aktören, bland de många kommersiella som dykt upp efter omregleringen.

– Min mamma läste alltid Apotekets tidning, det var lite av hennes hälsobibel. Så när rekryteraren ringde och berättade att det gällde det riktiga Apoteket... det var nästan sakralt för mig! Mina vänner kallar mig nu för Dr Nyberg, haha.

– Det finns många kedjor på marknaden, Kronan, Hjärtat, Apotea... Apoteket är för mig kommersiell public service, alltså statligt ägt men kommersiellt och konkurrensutsatt, ungefär som TV4. Vi tar större samhällsansvar än många av de andra och det attraherar mig som person, att jobba med hälsa och sjukvård – och att få göra det på ett så högaktat bolag.

 

Det är talande för Linda Nyberg att hon blandar in ett ord som sakralt. Modern hemma i Östhammar var förvisso ateist, men fadern var en samhällsengagerad präst och Nyberg kom som ung att forma ett slags "fröken Sverige-ideal". Hon såg hur pappa engagerade sig för exilugandier och exilkubaner i Uppsala. Farbröder och fastrar var missionärer i Afrika och postade kassettband med inspelningar från lägereldssånger på swahili, bestigningen av Kilimanjaro eller från undervisningen i de kristna skolorna.

– Jag var bara barn men lärde mig namnen på hälften av kontinentens huvudstäder. Vi skänkte pengar och fick fadderbarn i Kenya och Burundi. Jag tyckte att det var otroligt spännande och blev inställd på att jobba internationellt, på att hjälpa. Sedan formades det till journalistik.

Hon skulle komma att bli en välkänd svensk tv-profil via såväl TV3, som TV4, SVT och Al Jazeera, men redan 11 år gammal gjorde hon en av sina mest minnesvärda intervjuer. Med USA:s förre president Jimmy Carter och hans fru Rosalynn. En ganska makalös händelse som kom av faderns bakgrund inom den amerikanska senaten och expresidentparets besök i Stockholm. UNT betalade 400 kronor för texten och publicerade den i mittuppslaget.

– Det var min första artikel! Jag fattade nog inte hur stort det var då, men det väckte mitt intresse för att bli journalist.

När muren föll 1989 uppmanade Uppsala universitets lärare på institutionen för öststatsstudier att studenter skulle slita sönder böckerna och läsa tidningarna istället. En av åhörarna var Linda Nyberg. Hon hade trots nästan full pott på högskoleprovet inte antagits till Journalisthögskolan och istället följt faderns råd att studera sådant hon var intresserad av. Som öststatstudier och statsvetenskap med internationell politik som inriktning.

– Flera av mina kursare åkte ner på nyårsafton och rev det sista av muren. Det var för mig väldigt formande att leva och studera i den här samhällsomvälvande tiden, med Jean-Marie Le Pens Front National och ANC:s framväxt i Sydafrikas apartheid. Allt det här förstärkte idén om att bli en journalist som kunde skapa opinion och medvetenhet.

Fredag den 13 december 1996 gjorde hon sitt första arbetspass inom yrket. Hon hade redan praktiserat i London, bland annat på tv-kanalen Sky News, men nu var det MTG och TV3 som gällde. Hon lärde sig Jan Hugo Stenbecks princip med "salt i sockret" (nytta med nöje) och gjorde allt från granskande "Folkhemmet" med Hasse Aro och Robert Aschberg, till nöjesprogrammet "Fångarna på Fortet" och den egna talkshowen "Linda Nyberg".

Bytet till TV4 och sedermera SVT cementerade rollen som tv-kändis, med uppdrag i båda mediernas morgonprogram, i dokumentärer och i vetenskapsmagasin (vilket egentligen aldrig var planen, hon ville skriva och göra radio, "men jag märkte att det blev större genomslag i tv").

Genom yrket bevittnade hon samhällets baksidor på nära håll.

– När jag wallraffade som prostituerad på Malmskillnadsgatan i Folkhemmet var tanken att jag skulle stå där till fyra på morgonen, men jag klarade bara en timme. Jag mådde sämre än jag kunnat ana. Många av männen som stannade hade barnstolar i baksätet, det var det värsta.

Hon minns ett annat knäck som präglat henne kanske ännu mer. En fembarnsmamma i Jönköping som hade råkat ut för en bilolycka, blivit överviktig och gjort en gastric bypass.

– Läkarna använde för tjock kirurgtråd varpå hon råkade ut för en infektion och dog. Sjukhussjukan, alltså infektioner på sjukhus, är den vanligaste dödsorsaken på västerländska sjukhus. Det är fruktansvärt.

 

Armbanden rasslar av Nybergs gestikulerande. Vilket hon gör kanske lite mer intensivt än annars när hon talar om just sjukhussjukan. Fenomenet är den ensamt starkaste faktorn som föranledde hennes övergång till näringslivet.

– När du jobbar som journalist hör många av sig om att de ha råkat illa ut. De vill ha upprättelse, om inte juridiskt, så medialt. Påfallande ofta rör det hälso- och sjukvårdsfrågor. Det har gjort att jag själv blivit alltmer intresserad och gjort flera jobb som konferencier eller moderator inom ämnesområdena.

Men helt avgörande var de privata upplevelserna, när hon fick se vården inifrån, och hur dess brister drabbade hennes nära och kära.

– 2007 dog pappa i cancer. Några år senare gick mamma bort, också i cancer. De var bara 60 respektive 61 år gamla. Jag fick erfara felbehandlingar och felaktiga diagnoser och blev så otroligt besviken. Det var jobbigt att uppleva som anhörig.

I samma veva hörde hon talas om medicinteknikföretaget Bactiguard, som tagit fram urinvägskatetrar med infektionsförebyggande egenskaper. Metoden fanns inte på sjukhuset när modern drabbades av just en infektion. Efter hennes död började Nyberg som kommunikationsdirektör för Bactiguard, för att själv försöka förhindra infektionsspridningarna. Hon lämnade sitt jobb på SVT, men behöll de korrespondentuppdrag på Al Jazeera som hon tagit på sig (där hon dock såg till att inte rapportera om hälso- och sjukvårdsfrågor).

Engagemanget fördjupades ytterligare i arbetet med Bactiguard.

– Vi reste bland annat runt i afrikanska länder. Det jag såg i Livingstone i Zambia var en stor vändpunkt för mig. Där rådde brist på varmvatten och el, hygienen var usel och förlossningar genomfördes på golven. Jag ville jobba för att människor skulle få det bättre. Med hälsofrågor. Det kändes superviktigt.

När hon gick till hygien- och skogsindustribolaget SCA 2015 blev "sidbytet" komplett. Uppdragen för Al Jazeera fick hon lämna därhän, för det vore ytterst oförenligt att jobba på mediesidan och samtidigt vara globalt ansvarig för den externa kommunikationen för ett börsbolag, som dessutom vid tiden granskades extra hårt för skandaler rörande privatjet, jakter och suspekta rådgivarupplägg.

– Det var därför jag ville dit, säger Nyberg och skrattar. Det var det mest spännande kommunikationsuppdraget just då.

Hon hade starkt förtroende för bolaget trots händelserna och riktade in sig på att blicka framåt. Men frågan är hur hennes storvulna formuleringar om samhällsengagemang egentligen var förenligt med lyxiga jaktresor som misstänktes vara mutor?

– För mig handlade mitt uppdrag inte om att försvara individer, utan om att tala om vad SCA är och var. Den otacksamma delen generellt för en kommunikationsavdelning är att det sker saker som du inte har varit en del av. Men i det här fallet var det ändå enkelt för mig. Jag började samtidigt som den nya vd:n, efter att den förre avgått. Det var nya tider och det handlade om att hantera mediekrisen. Jag kände inga som helst tveksamheter.

Är det viktigt för dig att vara på ett bolag med rent mjöl i påsen?
– Jätteviktigt. Det handlar ju om mitt eget varumärke också.

 

På samma sätt som Niclas Strahner inledningsvis gjorde, talar Nyberg sig varm om allt mer utsuddade gränser mellan journalistik och näringsliv.

– Om man drivs av något bör man fråga sig vilka möjligheter som finns att få upplopp för det. Under de nära 20 åren som jag har varit aktiv inom media har det skett en dramatisk förändring, där många av näringslivets bolag har fått mer ansvarstagande roller, möjligen pådrivna av höga konsumentkrav. Plattformar för samhällsengagerade har därför blivit allt fler. Det är ett paradigmskifte, och jag älskar det.

Satt det långt inne att lämna journalistiken?
– Man får den frågan rätt ofta... men i dag jobbar många allt mer gränslöst. De kan vara art director på 20 procent, skriva i en tidning på 40 procent och driva en blogg resten av tiden. Gränserna suddas ut allt mer. Sen var det viktigt för mig att när jag jobbade för SVT så stod jag för deras värderingar och vision. Detsamma med TV4. Och ibland blir det omöjligt att kombinera, som med SCA som är börsnoterat.

Al Jazeera hörde nyligen av sig till Nyberg med en förfrågan om att vara nyhetsankare i sommar.

– Det vore väldigt trevligt och jag hade jättegärna gjort det på min semester, men jag har två barn och det är för varmt under ramadan, alltså 50 grader... sen funkar det inte heller när man är marknads- och kommunikationschef på Apoteket. Men jag hade gärna haft lite av det ena och lite av det andra. Med de erfarenheter jag nu tillskansat mig så skulle jag vara en mycket bättre journalist än tidigare.

Men säg att du börjar jobba som journalist för SVT och det uppdagas något om Apoteket och du vet ett och annat eftersom du har befunnit dig på insidan, kan inte det bli problematiskt?
– Det finns de som gjort den resan. Man skriver ju på papper om sekretess. Men som granskande journalist ställer man höga krav på att det bolag man jobbar för har hög moral och etik. Det gäller att fortsätta bära den fanan oavsett vilket bolag du är i. Ser jag några tveksamheter så är det min uppgift att flagga. Jag skulle aldrig kunna hålla tyst om något ser konstigt ut, det kan jag garantera.

 

Linda Nybergs 5 karriärtips

  1. Förkovra sig – ständigt lärande.
  2. Ödmjukhet.
  3. Arbeta med det som helst är din hobby/passion.
  4. Ensam är aldrig stark – omge sig av bra team och leta upp en bra chef.
  5. Balans mellan privatlivet och arbetet.

Fakta / Om Linda Nyberg

Ålder: 48.
Bor: Sollentuna.
Familj: två barn, Lovisa och Malcolm.
Tjänar: 2 230 700 kr (2016).
Karriär & utbildning: statsvetare med inriktning internationell politik och massmedia, studier vid Uppsala Universitet, Sorbonne Paris samt University of Alberta, Kanada.
Medievanor: Nyheter, dokumentärer och serier på Netflix.
Förebild: Min mormor Lisa (1916-2017), Al Gore, Hans Rosling mfl. Starka personligheter med passion för driva utveckling och viktiga frågor för mänskligheten samt altruistiska.
Aktuell: Marknads- och kommunikationschef på Apoteket AB.



Dela sidan: