Dela sidan:

Från och med den 1 juli börjar Nordic Entertainment Group (NENT Group) att verka som en separat organisation. Beslutet är ett resultat av den process som påbörjades tidigare i år för att dela upp MTG i två bolag. Idag måndag lanserar man det nya varumärket.

Resumé har tidigare skrivit om den nya ledningen efter den slopade fusionen med TDC som resulterade i att MTG istället delades upp i två separata bolag, MTG och Nordic Entertainment Group. Anders Jensen, tidigare nordisk vd för MTG, utseddes samtidigt som vd och koncernchef för Nordic Entertainment Group.

MTG kommer inte att försvinna helt och hållet, men namnbytet till Nordic Entertainment Group berör plattformar som betal-tv, fri-tv, streaming, radio, studios och operatörstjänster. Resumé har pratat med Anders Jensen om namnbytet och hans visioner samt tankar om det nya bolagets framtid.

– MTG har varit fantastiska i att utveckla bolaget till vad det är idag. De senaste åren har vi stöpt om MTG nordiska verksamheter och framtidssäkrat bolaget kring hur vi arbetar. Det har handlat om att göra upp med gamla sanningar och definiera vilka vi vill vara som bolag. Namnbytet blir ett crescendo på det arbetet - samtidigt som vi får en ny och bra plattform att fortsätta utveckla verksamheten ifrån, säger Anders Jensen.

NENT Groups nylanserade varumärke ska återspegla företagets ambition att
tillhandahålla de bästa underhållningsupplevelserna i såväl Norden som internationellt. MTG kommer i sin tur att finnas kvar, men blir ett helt annat bolag med fokus på e-sport och mobilspel.

– Ambitionen är att skapa två starka bolag, där NENT blir Nordens ledande mediehus. Utifrån ett europeiskt perspektiv är det ett unikt mediehus som innefattar såväl betal-tv, fri-tv, radio och streaming som innehållsproduktion med vår studioverksamhet och det digitala videonätverket Splay. Det finns ingen annan med en sådan bredd.

LÄS MER: MTG delas upp i två bolag

LÄS MER: Filippa Wallestam ny vd för MTG Sverige

Ledningsgruppen för NENT Group annonserades den 19 april 2018 och Gabriel Catrina
utnämndes till CFO den 29 maj 2018. NENT Groups styrelse kommer att annonseras under processens gång.

Lanseringen av det nya varumärket är också det senaste steget på vägen mot bolaget börsnotering senare i år. 

För helåret 2017 levererade NENT Group en nettoförsäljning om SEK 13 684 miljoner (SEK 12 876 miljoner för 2016) och ett EBITDA-resultat före centrala kostnader på SEK 1 771 miljoner (SEK 1 557 miljoner för 2016).



Dela sidan: