Dela sidan:

Emma Thorp blir ny vd för Scream, medan tidigare vd Daniel Berg får samma titel inom Scream-koncernen. Hans nya ansvar blir att leda koncernen och utveckla dess erbjudande. Parallellt med sitt tillträdande går Emma Thorp även in som ny delägare i den oberoende mediebyrån. Även Åsa Sohl och Karl Johan Lindström kliver in som nya delägare.

Målet framöver är att fortsätta tillväxten och bredda sitt kunderbjudande.

– Att få ta över ansvaret för och leda Scream Stockholm är spännande utmaning. Vi har ett fantastiskt och engagerat team med medarbetare. Mina viktigaste uppgifter är att förvalta och utveckla det som gör Scream unikt. Vi är en byrå som präglas av ständig utveckling och vi har en unik kultur som skapar förutsättningar för att göra ett bra jobb för våra uppdragsgivare, säger Emma Thorp, ny VD för Scream Stockholm, i en kommentar.

Daniel Berg har varit vd för Scream Stockholm sedan 2006 och överlämnar rollen till Emma Thorp som har mångårig erfarenhet inom media– och marknadsföringsbranschen. Hon har tidigare haft internationella uppdrag som kundansvarig för Procter&Gamble och Unilever på MediaCom och Mindshare i Australien. Sedan 2017 har hon arbetat på Scream Stockholm där hon lett byråns kundansvariga team. 

– Emma har under sin tid hos oss visat att hon är rätt person att ta över ledarrollen för Scream Stockholm efter Daniel. Hon har bevisat att hon är en bra ledare med ett starkt driv att göra ett bra jobb för våra uppdragsgivare. Jag är övertygad om att under Emmas ledning kommer Scream Stockholm skörda nya framgångar, säger Sofie Westerstrand, styrelseordförande i Scream-koncernen.

Daniel Berg kommer fortsätta att jobba parallellt som rådgivare till flera av byråns uppdragsgivare. 

– Vår bransch befinner sig i en ständig förändring, för att fortsätta växa behöver vi lägga mer kraft på att utveckla och bredda vårt erbjudande. Vi ser en stor potential för fortsatt tillväxt. Vi har idag ett starkt digitalt erbjudande men vi behöver lägga mer kraft på att synliggöra och utveckla det, vilket blir min viktigaste uppgift, säger Daniel Berg, ny vd för Scream-koncernen.

I en tid när det talas om att alltfler företag vill flytta sina medieköp inhouse, på vilket sätt anser du att Scream bör arbeta för att mota den trenden och bevisa sitt värde för kunderna?

– Jag tror att det handlar om att just visa på värde, att visa att vi kan leverera en ännu bättre produkt. Jag tror även att det är svårt för kunderna att hålla samma tempo både utvecklingsmässigt och tekniskt och att se helheten – ofta är det endast delar av medieköpen som plockas inhouse, säger Emma Thorp och fortsätter:

– Vår erfarenhet är att kunder som tar vissa delar inhouse snart efterfrågar analys, inspiration och rådgivning. Det blir ofta en bra och lärorik inlärningsresa tillsammans med kunden.

Varför tror du att fler företag startar egna medieköpsavdelningar?

– Man vill spara kostnader och få en ökad känsla av kontroll och flexibilitet.



Dela sidan: