Dela sidan:

Tiden när mediebolag bara var ett mediebolag är passé. Det menar Rob Bradley, vp digital kommersiell strateg CNN samt Inga Thordar, Executive editor CNN, i en paneldiskussion under Nordic Media Insights 2018. 

– Vi är ett mediebolag med fokus på nyheter, men samtidigt behöver vi idag också vara ett data, teknik och serviceföretag. Vi behöver vara smartare och samarbeta med andra medieföretag och förändra affärsmodellen. Vi måste omfamna omvandlingen, istället för att klaga på Facebook och Googles framfart, säger Rob Bradley. 

De beskriver CNN som en multiplattform som är i rullning dygnet runt. Även om man är ett tv-bolag i grunden har medieförändringen gjort att man behövt anpassa sig efter andra plattformar och erbjuda ett bredare innehåll. 

– Vissa berättelser är till för tv och då anpassar man de till tv. Det är viktigt att förstå hur folk konsumerar nyheter och sen anpassa innehållet efter det, säger Inga Thordar, Executive editor på CNN.  

Storytelling kommer alltid vara huvudfokuset, men samtidigt har sättet i hur man berättar förändrats. 

– Vi vill berätta om saker som får stor spridning och har stor påverkan. Där har innehållsstrategin förändrats, eftersom vi nu mer aktivt jobbar med att berätta om saker som gör CNN unika och som lockar folk till våra kanaler. Sticka ut från mängden är vårt största mål och dit vi bör sträva, säger Inga Thordar. 

Om ni får blicka in i kristallkulan. Vad kommer härnäst? 
– Det vet man aldrig. Men jag tycker att man ska vara transparent och omfamna det nya och anpassa sig därefter. Exempelvis investerar Amazon och Google väldigt mycket i röststyrning just nu och det är något du måste bevaka och i framtiden kanske utveckla, säger Rob Bradley. 

– Vi måste förstå branschen och fortsätta göra bra journalistik som gör skillnad, men även följa  trender. Samtidigt måste vi stanna upp och tänka till, annars kommer vi förlora stora resurser. Röststyrning är en stor grej nu och något som vi experimenterar med. AI-revolutionen är överlag väldigt intressant, men samtidigt tror jag att människor vill ha kvalitetsinnehåll och då måste vi också stanna upp, ta ett djupt andetag och se hur det kan passa in i vårt varumärke, säger Inga Thordar. 


Dela sidan: