Dela sidan:

Veckorna och månaderna som ledde upp till den 25 maj var hektiska för många inom den digitala medieindustrin. Med bara några veckor kvar meddelade Google sin tolkning av den nya lagstiftningen och var inte villiga att ge sina samarbetspartners något utrymme att tolka det annorlunda. En av de aktörer som vägrade gå med Googles nya förhållningssätt var Schibsted som skalade ned antalet tredjepartsverktyg som kunde användas för att boka och mäta kampanjer inom Schibstedsfären till två.

Men även om många var stressade fram till och med den 25 maj har vi inte sett någon drastisk händelseutveckling sedan dess.

– Jag har bra mycket fler gråa hårstrån nu än för fem månader sen, berättade Dilem Guler, business director på Bonnier News Sales under en paneldiskussion på Nordic Media Insights. Den här typen av deadlinestress som alla förställt sig, och som dessutom inte visade sig vara en deadline, orsakade en hel del utmaningar. Men även om det varit krävande har det också varit en utvecklande upplevelse.

En typ av aktör som hamnat mittemellan publicister och annonsörer är så kallade tradingdesks, exempelvis Amnet.

– Vi äger ingen data själva utan förlitar oss på den övriga aktörskedjan mellan marknadsförare och publicist, berättade Kristina Juhlin, commercial director på Amnet. Och marknaden har stundtals varit kaotisk. På grund av olika tolkningar kunde en publicist förhindra en från att komma åt deras annonslager via en specifik tredjepart från den ena dagen till den andra.

Som Resumé tidigare rapporterat minskade den programmatiska handeln avsevärt de första dagarna efter den nya lagstiftningen. Tre dagar senare hade dock fler medier inhämtat så kallat medgivande och annonslagren började återigen bli tillgängliga. Ett annonsformat som dock ökat, vilket de flesta som använt internet sedan den 25 maj bör ha märkt av, är så kallade "takeovers" och "interstitials" som möter användarna när de landar på en sajt.

Alla i panelen, utöver tidigare nämnda även Netrics vd Daniel Ahlbert, var överens om att det krävs mer dialog mellan alla parter i den digitala annonskedjan.

– Många tredjeparter insåg inte att de var tvungna att ha en dialog med oss som publicister. De är vana att bara handskas med mediebyråer och annonsörer, berättade Dilem Guler.

Även om ingen i panelen ställde sig direkt kritisk till Schibsteds drag att bannlysa produkter menade de att agerandet skapat ytterligare en "walled garden", en stor spelplan som kontrolleras av en aktör.

– Jag är osäker på om det är det vi verkligen vill ha. Även om konkurrens är viktigt är det också centralt att vi som bransch klarar av att samarbeta inom frågor som gynnar oss alla, och det gör vi inom vissa frågor. Som publicist post-GDPR blir vi dock glada att branschdiskussionerna nu börjat handla om premiummiljöer och kontext. Det tror jag gynnar oss, sa Dilem Guler.



Dela sidan: