Dela sidan:

Månadens stora vinnare när Sveriges Mediebyråer presenterar medieinvesteringarna för maj är kategorierna utomhus och bio. Kategorierna ökade med 18,2 respektive 12,6 procent.

Trots maj månads nedgång i medieinvesteringarna har 2018 en ackumulerad tillväxt på 5,6 procent.

– Maj 2018 hade en färre faktureringsdag jämfört med föregående år. Att medieinvesteringarna backade i maj är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket är maj en stark månad jämfört med förra året, vilket återigen visar att vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt. Mediekategorin utomhus/trafikreklam ökade även denna månad, trots periodiseringseffekt. Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

En kategori som fortsatt har det tungt är print. Investeringarna i fackpress backade med 27,7 procent, i populärpress med 22 procent och dagspress kväll respektive storstad med 16,8 och 16,6 procent. Även investeringarna i online display minskade.

– Den ackumulerade nedgången, hittills i år, för online display ligger på 2 procent. Vi kan nu med säkerhet konstatera att efterfrågan på banners har stagnerat och till och med minskat. Pengarna flyttas till online video och sociala medier och ackumulerat ligger den positiva tillväxten för dessa två kanaler på totalt 19 procent. Fotbolls-VM verkar inte ha gynnat dagspressen i maj, den effekten kan dock komma i juni. Men maj blev en dyster månad för print; dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent. Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.



Dela sidan: