Dela sidan:

I slutet av maj avslöjade Resumé att Telia var i långtgångna förhandlingar om att köpa Bonniers tv-verksamhet. Enligt Resumés uppgifter diskuterades en prislapp på mellan 10 till 12 miljoner kronor.

Affären skulle följa tv-branschens strukturella förändring som pågår på flera håll i världen och där alltfler distributörer försöker kontrollera även innehållet. För Bonnier skulle affären innebära en sanering av ekonomin men samtidigt något av en identitetskris.

En av de frågor som diskuterades i samband med att affären avslöjades var hur staten, som kontrollerar 37 procent av aktierna i Telia, skulle agera.

SvD Näringsliv har tidigare rapporterat om att Näringsdepartementet, som ansvarar för frågor gällande statligt ägda bolag, är kritiska mot affären. De anser att Telia istället bör dela ut mer pengar till sina ägare samt att man inte vill kontrollera för mycket av tv-marknaden.

Nu kommer SvD Näringsliv med nya uppgifter om att Telia planerar att gå vidare med affären, oavsett vad Näringsdepartementet säger. Enligt SvD Näringslivs källor är kontakten mellan de två parterna knapp och det enda som kan hindra en affär i nuläget är prislappen.

– 15 miljarder är säkert för dyrt, 10 miljarder kanske kan bli bra. Det är uppenbart för oss att om Telia ska fortsätta att utvecklas och inte bara bli en utdelningsaktör, måste ledningen agera på något sätt, uppger en källa för SvD Näringsliv.

"Nya MTG" säkrar handbollsrättigheter

Under gårdagen blev MTG:s splittring officiell och bolaget är numera uppdelat i två, det mer digital native-inriktade MTG med fokus på esport och mobilspel samt Nordic Entertainment Group (NENT) med den traditionella medieverksamheten.

Nu meddelar NENT i ett pressmeddelande att man säkrat sändningsrättigheterna de nordiska sändningsrättigheterna för handbolls-VM och -EM till och med 2025 respektive 2026.

Nyhetsorganisationer i protest mot Facebooks nya annonspolicy

I ett försök att bli mer transparenta gällande politisk annonsering meddelade Facebook för en tid sedan att alla politiska annonser skulle visa vem som betalt för dem. Uppdateringen har setts som ett försök att blidka den kritik som uppstod i samband med det amerikanska presidentvalet 2016. Enligt publicister är det dock ett problem att Facebook klumpat samman politiska annonser med politiskt innehåll, såsom ledare och krönikor. Om ett medie väljer att köpa räckvidd för en ledare skulle innehållsposten i så fall vara märkt med en "Betald av...". Nu går sju amerikanska mediebranschorganisationer ut i ett gemensamt protestbrev mot Facebooks nya regler, det rapporterar Digiday.

"Våra sju organisationer, som tillsammans företräder 20 000 nyhetspublikationer i 120 länder, uppmanar er att se över den nya annonspolicyn och införa ett undantag för publicister och istället jobba tillsammans med oss för att hitta en lösning." skriver gruppen i sitt brev.

Sedan tidigare har även branschorganisationen News Media Alliance, som företräder bland annat Washington Post och The New York Times, ställt sig kritiska mot den nya policyn.

Instagram planerar för längre videoinnehåll

Det har tidigare förekommit uppgifter om att Instagram planerar att lansera en "videohub" som skulle möjliggöra längre videoinnehåll på plattformen. Enligt uppgifterna handlar det om att användare ska kunna ladda upp filmer långt mycket längre än den nuvarande gränsen på en minut, och filmerna skulle dessutom kunna laddas upp i 4K. Uppgifterna har talat om en lansering den 20 juni.

Nu rapporterar techsajten Techcrunch att de fått en inbjudan från Instagram, just den 20 maj. I inbjudan skriver den Facebookägda plattformen att man har "nyheter att dela med sig av", något Techcrunch tror ska röra den nya videohuben.

Ubers varumärkeschef lämnar bolaget

Efter att Dara Khosrowshahi tillträtt som ny Uber-vd har han stuvat om rejält i chefsleden på samåkningsföretaget. Och nu kommer nästa förändring när bolagets varumärkeschef Bozoma Saint John lämnar sin tjänst för talang- och sportagenturen Endeavor, det rapporterar Recode



Dela sidan: