Dela sidan:

Förra torsdagen klubbades den nya spellagen igenom. Lagen innebär i korthet att spelaktörer som vill verka och rikta sig mot den svenska marknaden behöver införskaffa en licens samt att de måste vara "måttfulla" i sin reklam. Bolagen får heller inte marknadsföra sig själva med så kallade "freespins". Lagen kommer att träda i kraft vid årsskiftet 2018/2019.

I samband med att lagen klubbades rullade ATG ut en kampanj som ska visa på skillnaden mellan dem och de internationella aktörerna som verkar på den svenska spelmarknaden. De rörliga delarna av kampanjen har visats på tv sedan den sjunde juni och nu släpper ATG enheterna för sociala medier och print. Hela kampanjen är framtagen av Åkestam Holst.

– Med tanke på all spelreklam som florerar är det lätt hänt att dra alla spelbolag över en kam. Men det finns stora skillnader. ATG verkar på ett sätt som är schysst för spelaren, samhället och sporten. Bara en sådan sak som att ATG idag är ensamma om att betala spelskatt i Sverige och ger hela vårt överskott i hästnäringen. Det gör oss unika och vi vill att alla ska veta vad vi står för, säger Sten Andersen, chief marketing and PR officer på ATG.

ATG har även lanserat kampanjsajten atg.se/schysstspel där användare kan lämna feedback åt ATG.

Vi är mer än ett spelbolag och det är kul att lyfta allt bra vi gör med den här lite kaxigare
approachen. Det är en approach som inte bara är ny för oss, den sticker ut i övrig spelreklam. Men vi är inte perfekta och vi hoppas att feedbacken vi får från spelarna kan hjälpa oss att bli ännu bättre, fortsätter Sten Andersen.

Se de rörliga delarna samt en av tre printannonser från kampanjen nedan.

Arbetsgrupp: Åkestam Holst
Jesper Holst, ad
Mark Ardelius, copy
Henrik Sjödin, strateg
Magnus Hamberg, projektledare
Ikka Norberg, produktionsledare
Anna Tanser, byråprod
Lotta Persson, originalare



Dela sidan: