Dela sidan:

Under helgen gick en av Europas mest prestigefulla designtävlingar, European Design Awards, av stapeln.

Det enda svenska guldet, i kategorin company logotype, delades ut till Bold för deras arbete med Hotell Granen i Åre.

Briefen var att på en begränsad budget skapa en ny grafisk profil som hämtade inspiration från Åres natur och landskap.

Martin Ringholm, senior designer, var en av de på Bold som jobbade med Hotell Granen.

Vad betyder vinsten för er på Bold och vad tror du att juryn i slutändan föll för?

– För Bolds del så är det självklart kul att vinna i EDA i synnerhet då det var vårt första deltagande och ännu ett kvitto på att vårt arbete uppskattas även utanför Sveriges gränser. Men framförallt är det ett väldigt lyckat samarbete mellan en kund med stora ambitioner och en fantastisk produkt, vår talangfulla illustratör William Fonteneau och teamet på Bold med Rosanna Tuvhag som designer och produktionsledare Emma Andersson Glaas.

– Teamet har lyckats göra en bokstavligt sagolik och enhetlig identitet med ytterst begränsad budget och det är den känslan, helheten och hantverkskvalitén som juryn föll för, berättar han för Resumé.

North Kingdom prisades i sin tur med tre priser, två silver och ett brons för deras arbete med Google Interland.

Se casefilmen från Bolds guldvinnande bidrag nedan.



Dela sidan: