Dela sidan:

Instagram Stories test av shoppingtaggar en succé – nu börjar etableringen

Sedan 2016 har Instagram testat att sälja annonser via bilder på funktionen Stories. Till en början låg samarbetet mellan 20 partners, men har sedan dess snabbt expanderat. Detta uppger Techcrunch.



Nu ser det ut att bli en permanent del av Instagram Stories, där allt fler annonsörer kan sälja sina produkter genom att lägga till en så kallad sticker som ger information om en produkt på bilden och var du kan köpa den. 

En ny undersökning som har gjorts visar att många Instagram-användare använder just plattformen och Stories för att följa varumärken som de är intresserade av och få mer information kring en produkt.

"300 miljoner använder dagligen Instagram Stories och hittar hela tiden nya produkter från sina favoritvarumärken", har Instagram tidigare sagt i ett pressmeddelande.

Alliansen riktar kritik mot regeringen för att inte agera eller stoppa Telias köp av Bonnier Broadcasting




Resumé refererade igår till nya uppgifter som SvD Näringsliv tagit del av gällande Telias planer med att gå vidare i sitt köp av Bonnier Broadcasting, oavsett Näringsdepartementets invändningar. 

Nu kritiserar Alliansen regeringen för att de inte agerar och stoppar Telias köpplaner av Bonnier Broadcasting.

I en kommentar till Svenska Dagbladet säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson:



– Det rimmar illa i en demokrati och det vore djupt olämpligt om staten, som ägare av Telia, blir en dominerande aktör på mediemarknaden.



Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström håller med och säger bland annat att det är "mycket problematiskt" och Liberalernas motsvarighet Mats Persson säger att det är "helt fel tänkt". 



Anna Magnusson, chef för näringsdepartementets enhet för bolag med statligt ägande, har uppgett till TT att Telias eventuella köpbeslut är något bolagets styrelse ska fatta på egen hand.

USA:s lagstiftning kring nätneutralitet upphör att gälla



I måndags upphörde lagstiftningen kring nätneutraliteten att gälla i USA. Sedan kommunikationsmyndigheten FCC kom med förslaget om att slopa nätneutraliteten har det rådigt en livlig debatt kring avskaffandet av den. Detta uppger The Verge. 



Förslaget innebär att internetleverantörerna kan prioritera viss trafik framför annan, så länge det redovisas. Detta har gjort att flera delstater i USA infört en egen lagstiftning för att skydda nätneutraliteten lokalt.

Computer Sweden skriver att det i maj dock togs ett beslut av senaten med avsikt att häva FCC:s beslut om slopad nätneutralitet, men att hävningen kan komma att ske först när frågan nått representanthuset. 



Flera stora aktörer har tidigare gått ut och riktat hård kritik mot att slopa reglerna gällande nätneutralitet. New York Times har tidigare uppgett att Facebook, Google och Netflix vill pröva beslutet i domstol.

Efter Cambridge Analytica-skandalen svarar nu Facebook på frågor i ett 452-sidigt dokument...

När Mark Zuckerberg blev utfrågad i den amerikanska kongressen och EU-parlamentet, angående Cambride Analytica-skandalen, dök det upp fler frågor än svar. Nu har Facebook förtydligat dessa frågor i ett 452-sidigt dokument som skickats in till kongressen, skriver sajten Engadget.

I dokumentet svarar bland annat Facebook på en fråga om vilken data som samlas in av användarna.



...Och Facebook sjösätter ett rapporteringssystem för falska eller vilseledande annonser.

Bland annat handlar det om att användarna ska kunna betygsätta upplevelsen av köp via annonser på Facebook. Om en annons får dåliga omdömen och i sin tur annonsören inte gör tillräckligt för att ta tag i missnöjet så kan annonsören komma att bannlysas från plattformen. Detta uppger International Business Times. 



Falska och vilseledande annonser har varit ett av många problem för Facebook. Internetjätten har tidigare blivit kritiserad för det algoritmsyste som de använt i selekteringen av nyheter i flödet.


Dela sidan: